Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Linux: zarządzanie procesami w systemie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz, jak korzystać z podręcznika systemowego – manuala.
Skorzystasz z pomocy dla poleceń terminala.
Zarządzisz procesami systemowymi z wykorzystaniem poleceń
ps
orazkill
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu; z zainstalowanym systemem operacyjnym Linux (Ubuntu lub wybrany odpowiednik).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętna lub wybrana osoba przygotowuje prezentację na temat tego, w jaki sposób użytkownik może wykonywać operacje, które normalnie są dostępne wyłącznie administratorowi.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Linux: zarządzanie procesami w systemie”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
W razie potrzeby uczniowie przypominają sobie metodą burzy mózgów najważniejsze informacje dotyczące systemu Linux oraz to, czym różni się od systemu Windows.
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film i omawiają go.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna” i omawia kolejne kroki prezentacji.
Chętna lub wybrana osoba przedstawia na forum klasy przygotowaną przez siebie prezentację. Ćwiczenie umiejętności. Liga zadaniowa - uczniowie wykonują indywidualnie na czas ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum.
Uczniowie dyskutują na temat tego, jak wyglądają różnice w kwestii procesów między systemami Windows oraz Linux. Podsumowanie przygotowują w formie mapy myśli.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Przygotuj notatkę na temat różnic w zarządzaniu procesami w różnych systemach operacyjnych.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu operacyjnego Linux (Ubuntu lub wybrany odpowiednik).
Wskazówki metodyczne:
Materiał może stanowić zaproszenie do uczniowskiego projektu opracowania prezentacji dot. zarządzania procesami w różnych systemach.