Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kwerendy krzyżowe, etap II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Użyjesz polecenia
JOIN
w celu utworzenia złożonych kwerend krzyżowych.Stworzysz kwerendy krzyżowe, wykorzystujące wiele tabel.
Przeanalizujesz proces tworzenia widoków oraz wyjaśnisz ich praktyczne zastosowanie w kwerendach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie LibreOffice Base 5.3, Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące kwerend.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kwerendy krzyżowe, etap II”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wybrana osoba przypomina najważniejsze informacje dotyczące kwerend krzyżowych.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Uczniowie indywidualnie analizują prezentację z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie w parach wykonują podaną kwerendę krzyżową, korzystając z załączonej tabeli. W kolejnym kroku na forum klasy omawiają ewentualne problemy i spostrzeżenia i wykonują polecenie nr 2.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.