Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat: Bełchatów – największa dziura w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa:

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

  1. wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji terenów pogórniczych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega odkrywkowa eksploatacja węgla brunatnego,

  • omawia historię eksploatacji węgla brunatnego w rejonie Bełchatowa,

  • wymienia zagrożenia związane z funkcjonowaniem kopalni odkrywkowej,

  • ocenia potrzeby i możliwości rekultywacji terenów pogórniczych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, pogadanka, miniwykład

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, mapa Polski, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Program ochrony środowiska powiatu bełchatowskiego na lata 2016–2019 z perspektywą na lata 2020–2023, K. Walkowiak i in. (oprac.), Bełchatów 2016.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z e‑materiałem oraz innymi źródłami informacji na temat kopalni odkrywkowej Bełchatów.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia uczniom pojęcie krajobrazu górniczego oraz jego typologię (pogadanka/miniwykład).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie po zapoznaniu się z częścią „Przeczytaj” indywidualnie lub w parach analizują zmiany, jakie zaszły w czasie w krajobrazie górniczym Bełchatowa, korzystając z aplikacji Google Earth. Uczniowie prezentują swoje wnioski.

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia znajdujące się w tej części e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda z nich losuje jedno z pięciu zagadnień przedstawionych w prezentacji multimedialnej zawartej w e‑materiale. Grupy na podstawie informacji zawartych w prezentacji multimedialnej oraz dostępnych źródeł opracowują szczegółowo wylosowane zagadnienie.

  • Następnie uczniowie wykonują zadania znajdujące w tej części e‑materiału. Każda z grup wskazuje swojego lidera, który przedstawia odpowiedzi do poleceń. Odpowiedzi uwzględniają tylko elementy związane z zagadnieniem, którym zajmowała się dana grupa.

  • Gdy wszystkie grupy udzielą odpowiedzi, nauczyciel podsumowuje informacje krótką pogadanką.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna dotycząca wpływu odkrywki Bełchatów na życie i gospodarkę ludności powiatu bełchatowskiego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedia i grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane, w części lub całości, podczas lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z górnictwem (zakres rozszerzony XIV.1.). Znajdą także zastosowanie w ramach samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego zróżnicowania krajobrazowego Polski.