Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.10.1
Autor e‑materiału: Magdalena Agnetta
Tytuł e‑materiału: Ist Denksport noch tatsächlich Sport?
Poziom edukacyjny: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat treningu umysłowego.
Cele szczegółowe lekcji:
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie treningu umysłowego;
zastanawia się nad korzyściami płynącymi z treningu umysłowego;
pisze historyjkę aktywującą szare komórki.
Cele motywacyjne
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną,
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne,
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np.tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie,używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Metody i formy pracy:
podająca: opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca: mapa myśli, dyskusja;
kognitywna: udzielanie objaśnień, wskazówek i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wpowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat treningu umysłowego.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu. Uczniowie przygotowują mapę myśli na tablicy.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat treningu umysłowego.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Das Gehirn richtig trainieren, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Uczniowie w parach sprawdzają rozumienie tekstu czytanego, zaznaczają, jakie korzyści treningu mózgu są wymienione w tekście. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Wie oft und auf welche Weise sollte man das Gehirn trainieren?
Wie trainierst du dein Gehirn?
Warum sind die Denksport‑Aufgaben empfehlenswert?Każda z par wypowiada się na forum klasy, odpowiadając na jedno z pytań. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotycżącej poprawności wypowiedzi (Übung 2‑3 z sekcji Przeczytaj).
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Słuchają pliku audio oraz notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6), które będą zadawać innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań, grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie prawidłowych odpowiedzi.
Po rundzie pytań uczniowie dopasowują wypowiedzi Theresy i Oliviera (Übung 2‑3 z sekcji Plik audio).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel przygotowuje jednakową liczbę kartek, na których napisane jest Dafür oraz Dagegen. Uczniowie losują kartki, dzielą się według nich na dwie grupy - Dafür - Denksport ist auch ein Sport! oraz Dagegen - Denksport ist kein Sport! (Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się). Uczniowie zbierają argumenty w grupach, po czym dyskutują na forum. Nauczyciel jest moderatorem w dyskusji.
W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest wymyślenie oraz napisanie w języku niemieckim swojej własnej, nawet krótkiej łamigłówki (przykłady znajdzie w tekście Przeczytaj).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zaciekawienie tematem. Uczniowie przygotowują minimum 5 fiszek do tematu z nazwą rzeczy lub czynności – strona pierwsza i jej ilustracją – strona druga.
W trakcie lekcji: Uczniowie układają przyniesione fiszki w rzędzie, na stole pośrodku klasy ilustracjami do góry. Nauczyciel w razie potrzeby dokłada karty z ilustracjami i nazwami zaczerpniętymi z multimedium. Stojąc wokół stołu, uczniowie wskazują na te ilustracje, które potrafią nazwać. Po odwróceniu fiszki sprawdzają, czy podana nazwa była prawidłowa. Odkładają na bok te fiszki, które nie sprawiały nikomu kłopotu. Pozostałe układają w regularny kształt i grają w grę Was ist weg?. Nauczyciel usuwa jedną, gdy uczniowie nie patrzą na stół. Następnie uczniowie zgadują, jakiej karty brakuje.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują porady, w jaki sposób trenować mózg. Może to być forma notatki wizualnej, którą zawieszają na gazetce klasowej/ścianie.