Numer e‑materiału: 3.2.10.1

Autor e‑materiału: Magdalena Agnetta

Tytuł e‑materiału: Ist Denksport noch tatsächlich Sport?

Poziom edukacyjny: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat treningu umysłowego.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie treningu umysłowego;

  • zastanawia się nad korzyściami płynącymi z treningu umysłowego;

  • pisze historyjkę aktywującą szare komórki.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • otrzymuje informację zwrotną,

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne,

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np.tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie,używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych,

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Metody i formy pracy:

  • podająca: opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;

  • aktywizująca: mapa myśli, dyskusja;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień, wskazówek i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach. 

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wpowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat treningu umysłowego.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu. Uczniowie przygotowują mapę myśli na tablicy.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat treningu umysłowego.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Das Gehirn richtig trainieren, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.

  • Uczniowie w parach sprawdzają rozumienie tekstu czytanego, zaznaczają, jakie korzyści treningu mózgu są wymienione w tekście. Uczniowie odpowiadają na pytania:
    Wie oft und auf welche Weise sollte man das Gehirn trainieren?
    Wie trainierst du dein Gehirn?
    Warum sind die Denksport‑Aufgaben empfehlenswert?

  • Każda z par wypowiada się na forum klasy, odpowiadając na jedno z pytań. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotycżącej poprawności wypowiedzi (Übung 2‑3 z sekcji Przeczytaj).

  • Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Słuchają pliku audio oraz notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6), które będą zadawać innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań, grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie prawidłowych odpowiedzi.

  • Po rundzie pytań uczniowie dopasowują wypowiedzi TheresyOliviera (Übung 2‑3 z sekcji Plik audio).

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel przygotowuje jednakową liczbę kartek, na których napisane jest Dafür oraz Dagegen. Uczniowie losują kartki, dzielą się według nich na dwie grupy - Dafür - Denksport ist auch ein Sport! oraz Dagegen - Denksport ist kein Sport! (Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się). Uczniowie zbierają argumenty w grupach, po czym dyskutują na forum. Nauczyciel jest moderatorem w dyskusji.

W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).

Praca domowa

Zadaniem ucznia jest wymyślenie oraz napisanie w języku niemieckim swojej własnej, nawet krótkiej łamigłówki (przykłady znajdzie w tekście Przeczytaj).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zaciekawienie tematem. Uczniowie przygotowują minimum 5 fiszek do tematu z nazwą rzeczy lub czynności – strona pierwsza i jej ilustracją – strona druga.

  • W trakcie lekcji: Uczniowie układają przyniesione fiszki w rzędzie, na stole pośrodku klasy ilustracjami do góry. Nauczyciel w razie potrzeby dokłada karty z ilustracjami i nazwami zaczerpniętymi z multimedium. Stojąc wokół stołu, uczniowie wskazują na te ilustracje, które potrafią nazwać. Po odwróceniu fiszki sprawdzają, czy podana nazwa była prawidłowa. Odkładają na bok te fiszki, które nie sprawiały nikomu kłopotu. Pozostałe układają w regularny kształt i grają w grę Was ist weg?. Nauczyciel usuwa jedną, gdy uczniowie nie patrzą na stół. Następnie uczniowie zgadują, jakiej karty brakuje.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują porady, w jaki sposób trenować mózg. Może to być forma notatki wizualnej, którą zawieszają na gazetce klasowej/ścianie.