Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.6.6
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Essen international/Kuchnia międzynarodowa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania i wyrażania swoich preferencji na temat jedzenia w różnych częściach świata.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
uzasadnia, dlaczego preferuje wybraną przez siebie kuchnię;
analizuje cechy kuchni indyjskiej, francuskiej i meksykańskiej;
pisze e‑mail na temat organizacji przyjęcia w stylu francuskim.
Cele motywacyjne:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
rozwija kreatywność;
otrzymuje informację zwrotną o swoich postępach;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając artykuły, pisząc listy);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy pracy:
podająca: wyjaśnianie,
aktywizująca: burza mózgów, kula śnieżna, Think‑Pair‑Share,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
zdjęcie owocu duriana,
kartki formatu A3,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie duriana, o którym będzie mowa na lekcji. Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że kupienie w Polsce owocu duriana jest niemalże niemożliwe ze względu na zakaz transportu. Zadowolić można się cukierkami z duriana lub durianem w puszce. Jeśli już zdarzy się okazja kupna tego owocu, to cena jest niezwykle wysoka – około 250 zł.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu Die Küchen der Welt.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Welche tropischen Früchte wurden im Text genannt?, Wie schmecken sie?, Was sind charakteristische Merkmale der thailändischen Küche?, Welche beliebten Zutaten werden in thailändischen Desserts verwendet?, Hast du Lust, ein thailändisches Dessert zu probieren? W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom na forum klasy. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe. Otrzymują pytania zapisane na kartkach (np. Welche tropischen Früchte wurden im Text genannt?, Welche Zutaten sind in der Currypaste enthalten?, Wie wird der Geschmack der Durian‑Frucht beschrieben?, Welche exotischen Snacks kann man auf dem thailändischen Markt probieren?, Was ist eine beliebte Beilage zu thailändischen Gerichten?) i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, np. rozumienie tekstu (zadania typu: uzupełnij luki).
W sekcji multimedium (prezentacja multimedialna) uczniowie zapoznają się indywidualnie z multimedium i rozwiązują zadania: przyporządkowują opis do kuchni określonego kraju (Übung 1), dania do odpowiedniej kuchni (Übung 2) oraz danie do zdjęcia (Übung 3). Podczas wykonywania wymienionych zadań można wykorzystać metodę Think‑Pair‑Share.
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych, otrzymują od nauczyciela kartkę formatu A3 (Placemat). Na środku kartki narysowany jest prostokąt/koło, od którego poprowadzone są 4 linie dzielące kartkę na 4 pola (liczba pól zależy od liczby osób w grupie). Zadaniem każdego ucznia w grupie jest zapisanie w „swoim” polu ulubionych dań oraz np. dań, które chciałby spróbować.
Po wykonaniu zadania uczniowie obracają kartkę kilka razy, aby umożliwić każdej osobie w grupie zapoznanie się z wszystkimi zapisanymi informacjami. Następnie grupy przygotowują wypowiedź podsumowującą swoje upodobania i prezentują je na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przedstawiają w grupach w formie notatki wizualnej swoje plany i propozycje dotyczące organizacji wieczoru francuskiego. Na forum klasy prezentują swoją notatkę wizualną, na podstawie której charakteryzują krótko kuchnię francuską, opowiadają o typowych daniach, deserach i napojach, które zamierzają podać podczas wieczoru.
Praca domowa
Przygotuj wypowiedź pisemną na temat kuchni polskiej: scharakteryzuj krótko tę kuchnię, opowiedz o typowych daniach, deserach i napojach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Nauczyciel może rozdać uczniom zdjęcia z prezentacji lub przedstawić krótki film bez dźwięku z jednego ze slajdów. Zadaniem uczniów jest przygotowanie opisu zdjęć lub tekstu do prezentowanego filmu.
W trakcie lekcji: uczniowie mogą zostać podzieleni na trzy grupy. Każda grupa ma za zadanie sporządzić krótkie menu z daniem dnia wylosowanej kuchni (meksykańskiej, indyjskiej lub francuskiej).
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu tematycznego Jedzenie. Uczniowie mogą tworzyć krótkie dialogi w restauracji, wcielając się w rolę turysty i kelnera.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0