Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Podstawowe operacje w arkuszu kalkulacyjnym – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przypomnisz sobie podstawowe operacje w arkuszu kalkulacyjnym.
Powtórzysz typy adresowania komórek.
Użyjesz prostych formuł do obliczania wartości na przykładzie zadań maturalnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
film;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda tekstu przewodniego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Podstawowe operacje w arkuszu kalkulacyjnym – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj” oraz przećwiczenie poszczególnych działań do zadania 6. z matury część II.z czerwca 2020 r.
Nauczyciel prosi uczniów o przegląd załączonych e‑materiałów w sekcji „Wprowadzenie”, w celu powtórzenia wiedzy.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta uczniów, czy wykonywane w domu zadanie 6. z sekcji „Przeczytaj” sprawiło trudności oraz jaką wiedzę pozyskali. Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wyświetlają sekcję „Samouczek”, dobierają się w pary i zapoznają z treścią polecenia nr 1. Nauczyciel prosi uczniów, aby na kartkach utworzyli spis działań dla poprawnego wykonania zadania. Nauczyciel zbiera kartki, wybiera losowo pięć spisów. Chętny uczeń odczytuje treści i zamieszcza na tablicy. Reszta grupy analizuje przebieg rozpisanych działań. W razie potrzeby uczniowie dopowiadają. Nauczyciel analizuje pracę i wiedzę uczniów.
Uczniowie wyświetlają na tablicy zamieszczony film z sekcji „Samouczek” i samodzielnie wykonują polecenie 1 podając właściwe rozwiązania. Nauczyciel analizuje odpowiedzi w późniejszym czasie.
Uczniowie przystępują do rozwiązywania ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”. W tym celu zapoznają się z „Zadaniem 5 – Matura maj 2018”, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenia 1‑4. Chętny uczeń przedstawia wyniki i sposób rozwiązywania zadania 4. Reszta grupy potwierdza poprawność wykonanego zadania. Nauczyciel analizuje prace uczniow.
Uczniowie tworzą grupy trzyosobowe i przystępują do rozwiązania zadań 5‑7. Nauczyciel dogląda pracę grup i wspomaga. Uczniowie mogą dokończyć ćwiczenia w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przystępuje do podsumowania zajęć. Prosi uczniów, aby na kartkach indywidualnie ocenili w skali od 1 do 5 sposób radzenia sobie z zadaniami maturalnymi. Nauczyciel zbiera kartki i analizuje w późniejszym czasie.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 8.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Samouczek”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.