Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Podstawowe operacje w arkuszu kalkulacyjnym – zadania maturalne

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przypomnisz sobie podstawowe operacje w arkuszu kalkulacyjnym.

  • Powtórzysz typy adresowania komórek.

  • Użyjesz prostych formuł do obliczania wartości na przykładzie zadań maturalnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne;

  • film;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • metoda tekstu przewodniego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Podstawowe operacje w arkuszu kalkulacyjnym – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj” oraz przećwiczenie poszczególnych działań do zadania 6. z matury część II.z czerwca 2020 r.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przegląd załączonych e‑materiałów w sekcji „Wprowadzenie”, w celu powtórzenia wiedzy.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wykonywane w domu zadanie 6. z sekcji „Przeczytaj” sprawiło trudności oraz jaką wiedzę pozyskali. Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wyświetlają sekcję „Samouczek”, dobierają się w pary i zapoznają z treścią polecenia nr 1. Nauczyciel prosi uczniów, aby na kartkach utworzyli spis działań dla poprawnego wykonania zadania. Nauczyciel zbiera kartki, wybiera losowo pięć spisów. Chętny uczeń odczytuje treści i zamieszcza na tablicy. Reszta grupy analizuje przebieg rozpisanych działań. W razie potrzeby uczniowie dopowiadają. Nauczyciel analizuje pracę i wiedzę uczniów.

  2. Uczniowie wyświetlają na tablicy zamieszczony film z sekcji „Samouczek” i samodzielnie wykonują polecenie 1 podając właściwe rozwiązania. Nauczyciel analizuje odpowiedzi w późniejszym czasie.

  3. Uczniowie przystępują do rozwiązywania ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”. W tym celu zapoznają się z „Zadaniem 5 – Matura maj 2018”, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenia 1‑4. Chętny uczeń przedstawia wyniki i sposób rozwiązywania zadania 4. Reszta grupy potwierdza poprawność wykonanego zadania. Nauczyciel analizuje prace uczniow.

  4. Uczniowie tworzą grupy trzyosobowe i przystępują do rozwiązania zadań 5‑7. Nauczyciel dogląda pracę grup i wspomaga. Uczniowie mogą dokończyć ćwiczenia w późniejszym czasie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przystępuje do podsumowania zajęć. Prosi uczniów, aby na kartkach indywidualnie ocenili w skali od 1 do 5 sposób radzenia sobie z zadaniami maturalnymi. Nauczyciel zbiera kartki i analizuje w późniejszym czasie.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 8.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Samouczek”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.