Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Tkanka nerwowa

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa lokalizację tkanki nerwowej w organizmie człowieka;

  • rozpoznaje tkankę nerwową na preparacie mikroskopowym i ilustracjach;

  • opisuje cechy budowy komórek nerwowych oraz komórek glejowych;

  • wykazuje związek budowy komórek tworzących tkankę nerwową z pełnioną funkcją.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • strategia operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • JIGSAW;

  • mapa myśli;

  • obserwacje mikroskopowe;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • gra dydaktyczna – quiz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • ilustracja tkanki nerwowej;

  • preparaty mikroskopowe tkanki nerwowej;

  • mikroskop dla każdej osoby;

  • 5 arkuszy papieru A3, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przeprowadza pogadankę, zadając pytania: „Jaką funkcję pełni układ nerwowy?”, „Jak nazywają się komórki budujące układ nerwowy?”, „Jaką funkcję pełnią komórki nerwowe?”, „Z czego składa się tkanka nerwowa?”.

  2. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Przydziela każdemu członkowi grupy inny zestaw zadań do opracowania, tak aby każda grupa otrzymała całość materiału (zestawy: A + B + C + D + E):

    • zestaw A – budowa neuronu;

    • zestaw B – przewodzenie impulsów nerwowych w synapsach;

    • zestaw C – komórki glejowe (charakterystyka i funkcja);

    • zestaw D – komórki glejowe ośrodkowego układu nerwowego;

    • zestaw E – komórki glejowe obwodowego układu nerwowego.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują otrzymane zadania na podstawie e‑materiału (zestawy A, B, C, D, E).

  3. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przesiadają się i tworzą grupy ekspertów. Dyskutują nad opracowanym materiałem, wyjaśniają wątpliwości oraz zastanawiają się, jak najlepiej przekazać innym uczniom przygotowane zagadnienia.

  4. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  5. Uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup. Prezentują pozostałym materiał, który opracowali i przedyskutowali w grupie ekspertów. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogą opanować główne treści lekcji.

  6. Uczniowie wymieniają się wiedzą zdobytą podczas pracy w grupie

  7. Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A3 oraz flamastry i prosi o wykonanie mapy myśli dotyczącej pojęcia „tkanka nerwowa”, w której uczniowie uwzględnią wiedzę zdobytą w pracy grupowej.

  8. Przedstawiciele grup prezentują mapy myśli.

  9. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z modelem 3D komórki nerwowej i wykonanie poleceń od 1 do 3.

  10. Grupy otrzymują mikroskopy, preparaty mikroskopowe tkanki nerwowej oraz instrukcję (materiały pomocnicze).

  11. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania obserwacji mikroskopowej i uzupełnienia karty pracy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza grę dydaktyczną. Każda z grup losuje trzy zagadnienia i do każdego układa pytanie. Pytania kierowane są do pozostałych grup. Po poprawnej odpowiedzi grupa otrzymuje 1 punkt i wskazuje dany element na ilustracji tkanki nerwowej (jeżeli występuje). Wygrywa ta grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

RgizLxDIyJwl8

Karta pracy.
Plik PDF o rozmiarze 60.28 KB w języku polskim
R1B7vxBXbJ4JQ

Zagadnienia do losowania.
Plik PDF o rozmiarze 32.32 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania modelu 3D:

Model 3D powinien zostać wykorzystany w fazie realizacyjnej lekcji. Można go również użyć podczas lekcji: „Budowa układu nerwowego wegetatywnego”, „Antagonizm części współczulnej i przywspółczulnej wegetatywnego układu nerwowego” oraz „Obwody nerwowe i sieci nerwowe”.