Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Ciąg Fibonacciego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jak się definiuje ciąg Fibonacciego i jakie ma on właściwości.
Przeanalizujesz zapisany za pomocą pseudokodu algorytm wyznaczania elementu ciągu Fibonacciego.
Wskażesz ciągi Fibonacciego w otaczającym nas świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Ciąg Fibonacciego”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią problemu 1 w sekcji „Animacja”. W parach opracowują rozwiązanie, następnie porównują je z przedstawionym w prezentacji.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– co to jest ciąg Fibonacciego?
– na czym polega rekurencja?
– co to jest złota liczba?
– co oznacza pojęcie przepełnienie pamięci?Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Animacja”.
Uczniowie przygotowują krótkie notatki na temat wybranych przykładów ze świata sztuki, przyrody lub innych dziedzin, w których można odnaleźć ciąg Fibonacciego.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Animacja”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.