Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Partenogeneza – rodzaje i znaczenie

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
b) przedstawia na przykładzie wybranych grup zwierząt sposoby rozmnażania bezpłciowego,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia kryteria klasyfikacji i rodzaje partenogenezy;

  • wyjaśnia sens biologiczny dzieworództwa;

  • wyjaśnia różnice między partenogenezą i pedogenezą.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające;

  • IBSE – nauczanie przez dociekanie naukowe.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • dyskusja;

  • odwrócony trójkąt;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale – mapa myśli;

  • odwrócony trójkąt (materiały pomocnicze);

  • rozsypanka.

Przed lekcją:

Tydzień przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup – ich zadaniem będzie przygotowanie krótkiej, trzyminutowej prezentacji na jeden z poniższych tematów:

  • grupa I – partenogeneza przypadkowa (przygodna);

  • grupa II – partenogeneza okolicznościowa (fakultatywna);

  • grupa III – partenogeneza stała (obligatoryjna);

  • grupa IV – partenogeneza cykliczna (sezonowa);

  • grupa V – partenogeneza zygoidalna (diploidalna) i hemozygoidalna (haploidalna);

  • grupa VI – partenogeneza sztuczna i pedogeneza.

Uczniowie razem z nauczycielem ustalają kryteria oceny opracowań.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania:

    • Jakimi sposobami mogą rozmnażać się organizmy?

    • Co to jest partenogeneza i do jakiego sposobu rozmnażania się zalicza?

    • Jakie argumenty wskazują na to, że jest to forma rozmnażania bezpłciowego?

    • Czy partenogeneza może być również uważana za formę rozmnażania płciowego?

  2. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie siadają we wcześniej ustalonych grupach.

  2. Grupy przedstawiają przygotowane na lekcję prezentacje. Nauczyciel ocenia opracowania zgodnie z przyjętymi kryteriami.

  3. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wiadomości.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie mapy myśli oraz związanych z nią poleceń.

  5. Nauczyciel rozdaje grupom kartki z odwróconym trójkątem (materiały pomocnicze, załącznik 1). Omawia, co będzie przedmiotem ich rozważań. Uczniowie, pracując samodzielnie w grupach, szukają argumentów za i przeciw. Następnie wypracowują wspólnie decyzję dotyczącą ich rozważań.

  6. Grupy prezentują opracowane trójkąty.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie otrzymują rozsypankę (materiały pomocnicze) i układają ją. Nauczyciel nadzoruje pracę. Po sprawdzeniu poprawności ułożenia uczniowie wklejają rozsypankę do zeszytu.

  2. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia od 1 do 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

R3GfBAi6CeR41

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Odwrócony trójkąt.
Plik PDF o rozmiarze 65.77 KB w języku polskim

Rozsypanka

Partenogeneza przypadkowa
(przygodna)

Pojawia się w populacji bez wyraźnego wpływu określonego czynnika środowiska.

Jedwabnik
morwowy

Partenogeneza
okolicznościowa
(fakultatywna)

Zachodzi w odpowiednich warunkach
środowiskowych.

Pszczoły

Partenogeneza stała

Występuje wówczas, gdy gatunek jest
reprezentowany tylko przez samice.

Patyczaki

Partenogeneza geograficzna

Występuje w zależności od rejonu geograficznego, w którym żyje populacja.

Chrząszcze z rodziny
ryjkowcowatych

Partenogeneza ekologiczna

Występuje w populacji osobników tego samego gatunku, które bytują w różnych warunkach środowiska.

Ślimaki z rodzaju
Potamopyrgus

Partenogeneza cykliczna
(sezonowa)

Polega na okresowym występowaniu w
niestabilnym środowisku dwóch pokoleń:
rozmnażającego się obupłciowo oraz zdolnego do rozwoju dzieworodnego.

Mszyce

Partenogeneza zygoidalna

Zachodzi wówczas, gdy z niezapłodnionej komórki o diploidalnej liczbie chromosomów rozwijają się diploidalne osobniki potomne.

Pasikoniki

Partenogeneza
hemozygoidalna

Zachodzi wówczas, gdy z niezapłodnionych komórek jajowych powstają wyłącznie osobniki męskie.

Roztocza

Pedogeneza

Larwy rozmnażają się na drodze partenogenezy, produkując jaja, z których wylęgają się kolejne larwy.

Roztocza

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:

Mapa myśli powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji lub podczas przygotowania uczniów do zajęć.