Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Partenogeneza – rodzaje i znaczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia kryteria klasyfikacji i rodzaje partenogenezy;
wyjaśnia sens biologiczny dzieworództwa;
wyjaśnia różnice między partenogenezą i pedogenezą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające;
IBSE – nauczanie przez dociekanie naukowe.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja;
odwrócony trójkąt;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale – mapa myśli;
odwrócony trójkąt (materiały pomocnicze);
rozsypanka.
Przed lekcją:
Tydzień przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup – ich zadaniem będzie przygotowanie krótkiej, trzyminutowej prezentacji na jeden z poniższych tematów:
grupa I – partenogeneza przypadkowa (przygodna);
grupa II – partenogeneza okolicznościowa (fakultatywna);
grupa III – partenogeneza stała (obligatoryjna);
grupa IV – partenogeneza cykliczna (sezonowa);
grupa V – partenogeneza zygoidalna (diploidalna) i hemozygoidalna (haploidalna);
grupa VI – partenogeneza sztuczna i pedogeneza.
Uczniowie razem z nauczycielem ustalają kryteria oceny opracowań.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania:
Jakimi sposobami mogą rozmnażać się organizmy?
Co to jest partenogeneza i do jakiego sposobu rozmnażania się zalicza?
Jakie argumenty wskazują na to, że jest to forma rozmnażania bezpłciowego?
Czy partenogeneza może być również uważana za formę rozmnażania płciowego?
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie siadają we wcześniej ustalonych grupach.
Grupy przedstawiają przygotowane na lekcję prezentacje. Nauczyciel ocenia opracowania zgodnie z przyjętymi kryteriami.
Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wiadomości.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie mapy myśli oraz związanych z nią poleceń.
Nauczyciel rozdaje grupom kartki z odwróconym trójkątem (materiały pomocnicze, załącznik 1). Omawia, co będzie przedmiotem ich rozważań. Uczniowie, pracując samodzielnie w grupach, szukają argumentów za i przeciw. Następnie wypracowują wspólnie decyzję dotyczącą ich rozważań.
Grupy prezentują opracowane trójkąty.
Faza podsumowująca:
Uczniowie otrzymują rozsypankę (materiały pomocnicze) i układają ją. Nauczyciel nadzoruje pracę. Po sprawdzeniu poprawności ułożenia uczniowie wklejają rozsypankę do zeszytu.
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Rozsypanka
Partenogeneza przypadkowa | Pojawia się w populacji bez wyraźnego wpływu określonego czynnika środowiska. | Jedwabnik |
---|---|---|
Partenogeneza | Zachodzi w odpowiednich warunkach | Pszczoły |
Partenogeneza stała | Występuje wówczas, gdy gatunek jest | Patyczaki |
Partenogeneza geograficzna | Występuje w zależności od rejonu geograficznego, w którym żyje populacja. | Chrząszcze z rodziny |
Partenogeneza ekologiczna | Występuje w populacji osobników tego samego gatunku, które bytują w różnych warunkach środowiska. | Ślimaki z rodzaju |
Partenogeneza cykliczna | Polega na okresowym występowaniu w | Mszyce |
Partenogeneza zygoidalna | Zachodzi wówczas, gdy z niezapłodnionej komórki o diploidalnej liczbie chromosomów rozwijają się diploidalne osobniki potomne. | Pasikoniki |
Partenogeneza | Zachodzi wówczas, gdy z niezapłodnionych komórek jajowych powstają wyłącznie osobniki męskie. | Roztocza |
Pedogeneza | Larwy rozmnażają się na drodze partenogenezy, produkując jaja, z których wylęgają się kolejne larwy. | Roztocza |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Mapa myśli powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji lub podczas przygotowania uczniów do zajęć.