Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak obliczyć zmianę energii ładunku w polu centralnym i jednorodnym? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w parach, praca zbiorowa |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji pracy oraz związku między pracą a energią. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia, na czym polega zachowawczość pola grawitacyjnego i pyta uczniów o to, czy dostrzegają jakieś podobieństwa między polem elektrostatycznym i polem grawitacyjnym. Uczniowie dyskutują na ten temat na forum klasy. Jeżeli mają problem z dojściem do właściwych wniosków, wówczas nauczyciel pomaga im pytając o to, czy widzą podobieństwo między spadkiem swobodnym i polem elektrycznym rozpędzającym dodatni ładunek poruszający się zgodnie z liniami pola. Druga analogia, którą nauczyciel podpowiada uczniom, to rzut w górę w jednorodnym polu grawitacyjnym i ruch cząstki naładowanej w polu elektrycznym, gdy jest ona hamowana. Na końcu nauczyciel przypomina uczniom wzory na siłę Coulomba i siłę grawitacyjną zapisując je na tablicy. Prosi uczniów by przedyskutowali podobieństwa i różnice między tymi siłami na forum klasy i w przypadku, gdy nie są w stanie dojść do właściwych odpowiedzi (siły mają ten sam charakter i różnią się stałymi, siła grawitacyjna jest tylko przyciągająca), naprowadza ich na właściwy trop. Nauczyciel wyjaśnia różnicę między przesuwaniem ładunku równolegle i prostopadle do linii pola, przypominając, że praca jest równa zeru, gdy przesunięcie jest prostopadłe do działającej siły. Następnie prosi uczniów o to, aby podali jakieś przykłady takich przypadków ruchu w polu grawitacyjnym. Na forum klasy uczniowie dyskutują o tym, czy przykłady podawane przez kolegów są poprawne. W drugiej części lekcji nauczyciel wprowadza wzór opisujący pracę w polu centralnym. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów ruchu po krzywej zamkniętej w polu grawitacyjnym i elektrostatycznym (np. ruch elektronu wokół jądra i ruch satelity). Uczniowie w parach wyznaczają pracę przeniesienia ładunku w polu jednorodnym (korzystając z definicji pracy). Wybrana przez nauczyciela para ochotników przedstawia swoje rozwiązanie na tablicy i na forum klasy prowadzona jest dyskusja na temat poprawności tego rozwiązania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują, w parach, zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. Odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji - ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |