Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Bargain Hunters / Łowcy okazji
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.1, II.5, III.3, III.4, IV.2, IV.6, V1, V.5, V.8, VI.9, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące okazji i promocji.
Uczeń udziela porady dotyczące poszukiwania dobrych okazji.
Uczeń opisuje fenomen łowców okazji.
Uczeń wyraża opinię na temat okazji i promocji, używając konstrukcji z so/such oraz what/how.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.
Uczeń kształtuje świadomość mechanizmów rynkowych i strategii konsumenckich oraz rozwija wiedzę na temat sposobów na oszczędne zakupy.
Uczeń kształtuje postawę oszczędności i produktywnego zarządzania własnymi finansami.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem, praca z ilustracją interaktywną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you like shopping on sales? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Bargain Hunters – Who Are They? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie uzasadniają, dlaczego dane zdanie pasuje we wskazane miejsce tekstu, powołując się na wskazówki składniowe i logikę zdań.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytanie z Exercise 5 (Przeczytaj):
Are you a good bargain hunter? Why/Why not?
Nauczyciel wskazuje w tekście Bargain Hunters – Who Are They? wszystkie zdania z konstrukcją so/such/what/how i wyjaśnia zasady jej użycia. Może poprosić uczniów o przetłumaczenie zdań z tekstu na język polski.
Uczniowie wykonują Exercise 6 i 7 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytanie: Have you ever found anything interesting in a thrift shop? oraz wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Exercise 2 i 3 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Wybrana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania: Have you ever found anything interesting in a thrift shop/garage sale/flea market? What was it? Na koniec chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last weekend you read an interesting article about bargain hunting. Share your impressions on the blog. In your entry:
explain why you decided to read this article;
inform what you learned from the article;
describe three pieces of advice connected with bargain hunting which you tried.
Your answer should be between 50–120 words. Sign as XYZ.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą listę miejsc z ilustracji i w formie mapy myśli do każdej z nich przypisują tyle rzeczy, ile można zakupić w danym miejscu. Następnie na kolejnej lekcji oprowadzają partnerów z ławki po swoich mapach.