Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Bargain Hunters / Łowcy okazji

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.1, II.5, III.3, III.4, IV.2, IV.6, V1, V.5, V.8, VI.9, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące okazji i promocji.

  2. Uczeń udziela porady dotyczące poszukiwania dobrych okazji.

  3. Uczeń opisuje fenomen łowców okazji.

  4. Uczeń wyraża opinię na temat okazji i promocji, używając konstrukcji z so/such oraz what/how.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.

  2. Uczeń kształtuje świadomość mechanizmów rynkowych i strategii konsumenckich oraz rozwija wiedzę na temat sposobów na oszczędne zakupy.

  3. Uczeń kształtuje postawę oszczędności i produktywnego zarządzania własnymi finansami.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z ilustracją interaktywną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like shopping on sales? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Bargain Hunters – Who Are They? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie uzasadniają, dlaczego dane zdanie pasuje we wskazane miejsce tekstu, powołując się na wskazówki składniowe i logikę zdań.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytanie z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • Are you a good bargain hunter? Why/Why not?

  1. Nauczyciel wskazuje w tekście Bargain Hunters – Who Are They? wszystkie zdania z konstrukcją so/such/what/how i wyjaśnia zasady jej użycia. Może poprosić uczniów o przetłumaczenie zdań z tekstu na język polski.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 6 i 7 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

  3. Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  4. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytanie: Have you ever found anything interesting in a thrift shop? oraz wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Exercise 23 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Wybrana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania: Have you ever found anything interesting in a thrift shop/garage sale/flea market? What was it? Na koniec chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last weekend you read an interesting article about bargain hunting. Share your impressions on the blog. In your entry:

  • explain why you decided to read this article;

  • inform what you learned from the article;

  • describe three pieces of advice connected with bargain hunting which you tried.

Your answer should be between 50–120 words. Sign as XYZ.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą listę miejsc z ilustracji i w formie mapy myśli do każdej z nich przypisują tyle rzeczy, ile można zakupić w danym miejscu. Następnie na kolejnej lekcji oprowadzają partnerów z ławki po swoich mapach.