Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Hydro Power / Moc wody

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.12, II.5, II.7, III.2, III.4, V.1, V.8, V.11, V.12, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.1, IX.2, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z pozyskiwaniem energii wodnej.

  2. Uczeń potrafi opisać działalność hydroelektrowni.

  3. Uczeń potrafi przeprowadzić dyskusję na temat wad i zalet budowania hydroelektrowni.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat energii wodnej.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat wodnych źródeł energii.

  3. Uczeń rozwija świadomość potrzeby korzystania z naturalnych źródeł energii w związku ze zmianami klimatycznymi oraz kształtuje postawę obywatelskiej i społecznej odpowiedzialności za zmiany klimatu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda transmisyjna

  7. metoda problemowa (dyskusja, symulacja)

  8. metoda cyfrowa (wykorzystanie animacji)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. karta ćwiczeń interaktywnych

  2. animacja

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. 

  2. Na forum klasy uczniowie przypominają fakty dotyczące energii wiatrowej, o których dowiedzieli się na poprzedniej lekcji na temat naturalnych źródeł energii, i/lub odpowiadają na forum klasy na pytanie: Why is it important to use alternative sources of energy?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z pierwszym akapitem tekstu The History and Future of Wind Power?, a następnie odpowiadają na forum klasy na pytanie: Why is it important to use alternative sources of energy?

  2. Uczniowie czytają tekst The Energy of Water i wymieniają wszystkie źródła energii wodnej opisane w tekście. Następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają odpowiednimi fragmentami tekstu. Powtarzają czynności dla Exercise 3 (Przeczytaj).

  3. Uczniowie tworzą w parach szkolną ulotkę informacyjną na temat energii wodnej, zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Przeczytaj). Prezentują efekty pracy na forum klasy.

  4. W ramach przygotowania do pracy z animacją uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie zapoznają się z animacją, a następnie wykonują Exercise 2 (Animacja). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści animacji.

  6. Uczniowie ponownie oglądają animację i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Animacja). Podają je i uzasadniają, odwołując się do treści animacji.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Animacja) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach. Czytają pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Why do you think we should use less fossil fuels?

  • What advantages of using hydro energy do you know?

  • What are the disadvantages of using hydroelectricity?

Uzupełniają listę pytań z ćwiczenia o dwa lub trzy pytania własnego autorstwa na podstawie informacji z animacji z e‑materiału. Następnie odgrywają scenkę wywiadu radiowego, w której jedna osoba gra rolę dziennikarza/dziennikarki, a druga eksperta/ekspertki do spraw energetyki. Uczniowie przeprowadzają wywiad dwa razy, zamieniając się rolami. Chętni uczniowie prezentują scenki na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email to a friend from England about your visit to the local hydroelectric power plant. In the email:

  • describe the plant you visited;

  • summarise the pros of a hydroelectric power plant;

  • mention what the cons of it are;

  • explain what you think of using hydroelectricity.

Your answer should be 100–150 words long. Sign as XYZ.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji uczniowie, na podstawie informacji z animacji z e‑materiału, uzupełniają listę pytań z ćwiczenia Exercise 7 (Sprawdź się) o dwa lub trzy pytania własnego autorstwa. Następnie odgrywają scenkę wywiadu radiowego, w którym jedna osoba gra rolę dziennikarza/dziennikarki, a druga eksperta/ekspertki do spraw energetyki. Uczniowie przeprowadzają wywiad dwa razy, zamieniając się rolami. Chętni uczniowie prezentują scenki na forum klasy.