Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.11.3
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Tiergestützte Therapie/Terapia z udziałem zwierząt
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat roli zwierząt w leczeniu ludzi.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje rolę zwierząt w leczeniu ludzi;
wymienia rodzaje terapii, w których asystentem jest zwierzę;
formułuje wiadomość e‑mail do centrum animaloterapii, by uzyskać dodatkowe informacje o konkretnej terapii z udziałem zwierząt.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dokonuje samooceny;
jest nagradzany za proces i postęp;
samodzielnie analizuje dany przypadek;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);
strategie kognitywne
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. wiedza ogólna);
strategie społeczne
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
podająca – pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Po przeczytaniu krótkiej informacji we Wprowadzeniu nauczyciel zachęca uczniów do podzielenia się z klasą informacją, czy mają w domu zwierzęta (domowe, hodowlane) i jaki jest ich stosunek do nich (Habt ihr Haustiere oder Nutztiere zu Hause? Wenn ja, welche? Wie ist eure Beziehung zu euren Haustieren? Wie behandelt ihr sie?).
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów sytuacji, w których zwierzę ma lub miało dobry wpływ na ich samopoczucie, czy były sytuacje, w których woleli towarzystwo zwierzęcia niż człowieka. Przykładowe pytania:
Welchen Einfluss hat euer Haustier auf euer allgemeines Wohlbefinden?
Gab es Situationen, in denen euer Haustier euch geholfen hat, euch besser zu fühlen?
Könnt ihr Beispiele geben?
Könnt ihr euch vorstellen, dass Tiere eine therapeutische Rolle spielen können? Warum oder warum nicht?
W ten sposób nauczyciel wprowadza uczniów w kolejny etap lekcji – zapoznanie z faktami, hipotezami na temat znaczenia animaloterapii w szeroko pojętym leczeniu/terapii.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst Das Tier – der beste Menschfreund, w razie potrzeby korzystają z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując zadania w części Przeczytaj (Übung 1–3). Następnie uczniowie opowiadają krótko o tym, czego dowiedzieli się z tekstu. Nauczyciel powinien podsumować zadanie dotyczące czytania ze zrozumieniem, inicjując krótką dyskusję na temat udziału zwierząt w terapii.
Was ist die Bedeutung von Tieren im Leben der Menschen?
Wie entsteht eine enge Beziehung zwischen Menschen und Tieren?
In welchen Bereichen wird tiergestützte Therapie eingesetzt?
Wie kann die Interaktion mit Tieren therapeutisch wirken?
Welche Auswirkungen hat der Umgang mit Tieren auf die Entwicklung von Kindern?
Uczniowie zapoznają się z treścią katalogu interaktywnego z przedstawionymi formami animaloterapii. Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach i rozmowę na temat, którą z przedstawionych form terapii są zaskoczeni, z której chętnie by skorzystali, a którą kategorycznie odrzucają.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, prosi ich, aby wyszukali w Internecie rodzaje animaloterapii, z których można skorzystać w najbliższej okolicy, oraz przygotowali plakat zachęcający do skorzystania z takiej formy terapii.
Każda grupa prezentuje swój plakat na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują zadania w części Sprawdź się: utrwalają słownictwo (Aufgabe 1, 2, 6) oraz konstrukcję zdań okolicznikowych sposobu (Aufgabe 3, 4).
Praca domowa
Uczniowie piszą e‑mail do centrum animaloterapii (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie na podstawie zdjęć zwierząt tworzą nazwy terapii; sprawdzają utworzone przez siebie zwroty z katalogiem;
w trakcie lekcji: uczniowie wybierają sobie zwierzęta oraz informują, jaka terapia może być zastosowana z udziałem tych zwierząt i do kogo powinna być adresowana; uczniowie mogą również wcielić się w role zwierząt i wypowiadając się ludzkim głosem, wymienić swoje cechy charakteru, umiejętności oraz zaoferować pomoc w konkretnych przypadkach;
po lekcji: uczniowie przygotowują pytania do prowadzącego centrum animaloterapii, na następnej lekcji wylosują osobę, która wcieli się w rolę właściciela/właścicielki centrum, i zadadzą jej przygotowane wcześniej pytania.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0