Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: World Health Day / Światowy Dzień Zdrowia

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, III.1, III.4, III.7, V.3, V.6, V.12, V.13, VII.4, VIII.3, XIII

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu globalnych problemów zdrowotnych oraz ich nagłaśniania w trakcie Światowego Dnia Zdrowia.

  2. Uczeń umie wypowiedzieć się na temat obchodzenia Światowego Dnia Zdrowia oraz jego wpływu na społeczeństwo w zakresie zmiany stylu życia.

  3. Uczeń potrafi napisać rozprawkę, w której wyraża opinię na temat różnorodności działań w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia oraz ich spodziewanych efektów.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat globalnych problemów zdrowotnych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat globalnych problemów zdrowotnych oraz Światowego Dnia Zdrowia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną „burza mózgów”, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Pracując w parach, uczniowie interpretują każdy z cytatów.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel mówi: You’re going to read a text about the history and celebration of World Health Day. What do you expect to learn from the text? Uczniowie podają sugestie w formie pytań na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst Celebrating Health i sprawdzają, czy można z niego uzyskać odpowiedź na któreś z pytań podanych w pkt 1. Odpowiadają na forum klasy. Dodatkowo nauczyciel pyta, które z informacji zawartych w tekście zwróciły ich szczególną uwagę. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 5 (Przeczytaj). Wykorzystują wybrane wyrażenia z Exercise 34 (Przeczytaj).

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).

  7. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Uzasadniają odpowiedzi.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Wskazane osoby uzupełniają luki przy tablicy interaktywnej.

  9. Uczniowie w trzech różnych parach odpowiadają na pytania w Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegów/koleżanek.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Najpierw gromadzą słownictwo z tekstu i ilustracji interaktywnej przydatne do realizacji zadania, a następnie odpowiadają na pytania z zadania.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): More and more people are getting involved in organising or participating in the celebrations of World Health Day. Write an essay of 200–250 words in which you will express your opinion about it, referring to the following aspects:

  • variety of activities;

  • expected effects.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, bazując na ilustracji interaktywnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują 8 pytań do jej treści. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach: każdy zadaje koledze/koleżance przygotowane przez siebie pytania oraz odpowiada na jego/jej pytania.