Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat w opowiadaniach Brunona Schulza Sklepy cynamonowe i Ulica Krokodyli
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje biografię Brunona Schulza,
analizuje fragmenty Sklepów cynamonowych i Ulicy Krokodyli,
charakteryzuje przestrzeń, w której rozgrywają się opowiadania, wskazując jej elementy realne i nadrealne.
wyjaśnia, w jaki sposób przestrzeń wpływa na bohaterów prozy Brunona Schulza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje zainteresowanym uczniom, by przygotowali kilka krótkich prezentacji: pierwsza może składać się z rysunków Schulza oraz obrazów dawnego Drohobycza, druga może pokazywać surrealistyczne obrazy Salvadora Dalego oraz fotografie z miasta Figueres w Katalonii, nazywanego miastem surrealizmu. Trzecia prezentacja może przedstawić odrealnione obrazy miast i innych miejsc Zdzisława Beksińskiego. Oczywiście uczniowie mogą zaproponować własne tematy prezentacji na temat surrealnych miast i miejsc ukazywanych w sztuce. Celem jest omówienie na ich tle przestrzeni w opowiadaniach Schulza
Nauczyciel poleca, by wszyscy uczniowie zapoznali się z blokiem tekstowym lekcji i obejrzeli prezentację dotyczącą Ulicy Krokodyli.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi, by uczniowie przedstawili prezentacje przygotowane w domu. Wcześniej zapisuje na tablicy pytanie: jaki jest cel tworzenia nierealnych miejsc w sztuce i opisywania ich w literaturze? Widzowie mogą notować swoje pomysły podczas trwania prezentacji. Po ich zakończeniu nauczyciel otwiera dyskusję, a wnioski z niej uczniowie notują w zeszytach. Nauczyciel informuje, że podczas lekcji uczniowie będą analizowali świat skonstruowany przez Schulza w jego opowiadaniach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, zastanawiają się wspólnie nad odpowiedziami na pytania zamieszczone w sekcji „Prezentacja”. Jeśli nie pamiętają treści prezentacji obejrzanej w domu, mogą do niej wrócić.
Później nauczyciel odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Po jego wysłuchaniu uczniowie wykonują polecenia i ćwiczenia z tej sekcji, a następnie wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Audiobook”.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące lekcję: Jaki jest świat przedstawiony w opowiadaniach Brunona Schulza? Dlaczego został tak wykreowany? Uczniowie odpowiadają swobodnie.
Praca domowa:
Zastanów się, opisy jakich innych miast znasz z literatury. Zanotuj tytuły i autorów dzieł.
Materiały pomocnicze:
Drohobycz: historia i zabytki w malarstwie Feliksa Lachowicza, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, 1991.
Jerzy Jarzębski, Miasto Schulza, „Teksty Drugie”, nr 2/67.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.