Autorka e‑materiału: Marta Mrozik

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Flags Around the World / Flagi świata

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.9, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 5.2, 6.1, 6.3, 7, 8.2, 8.3, 9, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane kraje.

  2. Uczeń rozpoznaje flagi różnych państw.

  3. Uczeń zadaje pytanie o pochodzenie wybranych osób.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące krajów na świecie.

  2. Uczeń rozwija umiejętność opisywania wybranych przedmiotów za pomocą kolorów i kształtów.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, techniki ułatwiające zapamiętywanie wyrazów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w grupach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje flagi następujących państw: USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski, Ukrainy, Włoch, Japonii.

  1. Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów: What is the name of the country in which we live? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie nauczyciel pyta: Do you know names of  other countries? Uczniowie odpowiadają na głos.

  2. Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj), a uczniowie powtarzają chórem.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza nagranie historyjki (Przeczytaj), a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej. Nauczyciel prosi uczniów, by na urządzeniach mobilnych wyświetlili grafikę Zapamiętaj. W trakcie ponownego słuchania historyjki, zadaniem uczniów jest wskazanie flagi, o której jest mowa w danej scenie.

  2. Nauczyciel wiesza na tablicy przygotowane wcześniej flagi różnych państw i prosi uczniów, żeby wybrali te, o których rozmawiają Mia i dziadek, i ułożyli je w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w historyjce. Na koniec wspólnie z uczniami podaje nazwy poszczególnych państw.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy i przyporządkowują do obrazków właściwe opisy. Po każdym przyporządkowaniu nauczyciel pyta wszystkich uczniów: Is it correct? Which country has such a flag?, a uczniowie chórem odpowiadają.

  4. Nauczyciel odczytuje na głos kolejne zdania z Exercise 3 (Przeczytaj). Jeśli uczniowie uważają, że zdanie jest prawdziwe, unoszą kciuki, a jeżeli sądzą, że to fałsz, kierują kciuki w dół. W tym czasie ochotnik zaznacza odpowiedzi udzielone przez większość i na końcu sprawdza ich poprawność.

  5. Uczniowie wykonują na tablicy Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy i układają wyrazy z rozrzuconych liter. Jeżeli mają z tym problem, proszą o pomoc klasę. Po poprawnym ułożeniu wyrazu nauczyciel wymawia go, a wszyscy powtarzają chórem.

  6. Nauczyciel dzieli klasę na siedem grup. Każdej z nich przydziela jedno państwo z ilustracji interaktywnej the USA, the UK, Germany, Poland, Ukraine, Italy, Japan i wręcza odpowiednią flagę. Następnie losowo odtwarza nagrania z multimedium. Drużyna, która usłyszy nazwę swojego państwa, macha flagami.

  7. Nauczyciel prosi, żeby z każdej grupy wyznaczyć jedną osobę, która podejdzie do tablicy. Osoba ta ma za zadanie przeciągnąć w odpowiednie miejsce na mapie nazwę swojego państwa w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Po każdym właściwym dopasowaniu nauczyciel pyta daną grupę: What are the colors in this flag?, a drużyna wspólnie podaje nazwy kolorów.

  8. Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie za każdym razem zaznaczają prawidłową flagę na urządzeniach mobilnych, po czym ochotnik nanosi daną odpowiedź na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Sprawdź się). Ochotnicy podchodzą do tablicy i łączą flagi z ich opisami. Po każdej poprawnie dopasowanej parze nauczyciel pyta klasę: Which country is it?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 13 (Sprawdź się). Rozwiązania zadań nauczyciel sprawdza na początku następnych zajęć.

Materiały pomocnicze: Flagi wybranych państw.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną. Następnie wręcza siedmiorgu uczniom przygotowane wcześniej flagi państw i prosi, żeby przyczepili je w odpowiednich miejscach na mapie. Na koniec odtwarza nagrania, a uczniowie sprawdzają, czy flagi znajdują się we właściwych miejscach.