Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Mrozik
Autorka scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Flags Around the World / Flagi świata
Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.9, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 5.2, 6.1, 6.3, 7, 8.2, 8.3, 9, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa wybrane kraje.
Uczeń rozpoznaje flagi różnych państw.
Uczeń zadaje pytanie o pochodzenie wybranych osób.
Cele motywacyjne:
Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące krajów na świecie.
Uczeń rozwija umiejętność opisywania wybranych przedmiotów za pomocą kolorów i kształtów.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, techniki ułatwiające zapamiętywanie wyrazów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje flagi następujących państw: USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski, Ukrainy, Włoch, Japonii.
Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów: What is the name of the country in which we live? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie nauczyciel pyta: Do you know names of other countries? Uczniowie odpowiadają na głos.
Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj), a uczniowie powtarzają chórem.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagranie historyjki (Przeczytaj), a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej. Nauczyciel prosi uczniów, by na urządzeniach mobilnych wyświetlili grafikę Zapamiętaj. W trakcie ponownego słuchania historyjki, zadaniem uczniów jest wskazanie flagi, o której jest mowa w danej scenie.
Nauczyciel wiesza na tablicy przygotowane wcześniej flagi różnych państw i prosi uczniów, żeby wybrali te, o których rozmawiają Mia i dziadek, i ułożyli je w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w historyjce. Na koniec wspólnie z uczniami podaje nazwy poszczególnych państw.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy i przyporządkowują do obrazków właściwe opisy. Po każdym przyporządkowaniu nauczyciel pyta wszystkich uczniów: Is it correct? Which country has such a flag?, a uczniowie chórem odpowiadają.
Nauczyciel odczytuje na głos kolejne zdania z Exercise 3 (Przeczytaj). Jeśli uczniowie uważają, że zdanie jest prawdziwe, unoszą kciuki, a jeżeli sądzą, że to fałsz, kierują kciuki w dół. W tym czasie ochotnik zaznacza odpowiedzi udzielone przez większość i na końcu sprawdza ich poprawność.
Uczniowie wykonują na tablicy Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy i układają wyrazy z rozrzuconych liter. Jeżeli mają z tym problem, proszą o pomoc klasę. Po poprawnym ułożeniu wyrazu nauczyciel wymawia go, a wszyscy powtarzają chórem.
Nauczyciel dzieli klasę na siedem grup. Każdej z nich przydziela jedno państwo z ilustracji interaktywnej – the USA, the UK, Germany, Poland, Ukraine, Italy, Japan – i wręcza odpowiednią flagę. Następnie losowo odtwarza nagrania z multimedium. Drużyna, która usłyszy nazwę swojego państwa, macha flagami.
Nauczyciel prosi, żeby z każdej grupy wyznaczyć jedną osobę, która podejdzie do tablicy. Osoba ta ma za zadanie przeciągnąć w odpowiednie miejsce na mapie nazwę swojego państwa w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Po każdym właściwym dopasowaniu nauczyciel pyta daną grupę: What are the colors in this flag?, a drużyna wspólnie podaje nazwy kolorów.
Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie za każdym razem zaznaczają prawidłową flagę na urządzeniach mobilnych, po czym ochotnik nanosi daną odpowiedź na tablicę.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Sprawdź się). Ochotnicy podchodzą do tablicy i łączą flagi z ich opisami. Po każdej poprawnie dopasowanej parze nauczyciel pyta klasę: Which country is it?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1 i 3 (Sprawdź się). Rozwiązania zadań nauczyciel sprawdza na początku następnych zajęć.
Materiały pomocnicze: Flagi wybranych państw.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną. Następnie wręcza siedmiorgu uczniom przygotowane wcześniej flagi państw i prosi, żeby przyczepili je w odpowiednich miejscach na mapie. Na koniec odtwarza nagrania, a uczniowie sprawdzają, czy flagi znajdują się we właściwych miejscach.