Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.9.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Frohe Ostern! / Wesołych Świąt Wielkanocnych!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat Świąt Wielkanocnych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, jaki może być temat lekcji. | plenum | 15 min | karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki) |
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach związanych ze Świętami Wielkanocnymi: czy je obchodzą, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robią Klara i jej mama, co przygotowują na święta, jakie ozdoby wielkanocne się na nim znajdują. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i wskazuje przy tym odpowiednie przedmioty na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak jednym wyrazem można określić w języku niemieckim Święta Wielkanocne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagranie die Ostern, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcia ozdób wielkanocnych i odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier. Pyta, czy uczniowie zauważyli jakąś część wspólną w zapisie tych wyrazów. Uczniowie podkreślają kolorową kredką początek wyrazów Oster i wklejają karteczki w rzędzie do zeszytów. | plenum, praca indywidualna | karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier, klej | |
Nauczyciel rozdaje uczniom rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ponownie odtwarza dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu. Następnie uczniowie wklejają do zeszytu obrazki w taki sposób, aby każdy obrazek znalazł się pod odpowiednią nazwą w języku niemieckim, już wklejoną do zeszytu. | praca indywidualna | rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki | |
Nauczyciel pyta, o jakiej ozdobie wielkanocnej mówi mama Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ilustracji do dialogu, a następnie znaleźli w zeszycie rysunek przedstawiający rzecz, którą trzyma mama. | plenum | tablica interaktywna | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i odtwarza dołączone do niej nagrania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza trzech ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów naśladuje gestami malowanie pisanek, drugi – szukanie ich w ogrodzie, trzeci – pisanie kartki świątecznej. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). | |||
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Następnie, klikając na legendę umieszczoną pod ilustracją interaktywną, wyświetla pojedyncze fragmenty ilustracji. Zadaniem uczniów jest podanie wyrazu w języku niemieckim lub nazwanie sytuacji przedstawionej na ilustracji. Po udzieleniu przez uczniów odpowiedzi nauczyciel odtwarza dołączone do fragmentu ilustracji nagranie. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt (może to być mała pisanka – rekwizyt). | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Klarę, która maluje pisanki (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powiedzieli, co robi Klara. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę. Następnie rozdaje uczniom jajka ze styropianu i prosi, aby każdy uczeń pokolorował flamastrami swoje jajko. Na koniec uczniowie prezentują swoje prace na forum, wypowiadając zdanie Ich bemale Ostereier. | praca indywidualna | jajka ze styropianu dla każdego ucznia, flamastry, tablica interaktywna | |
Nauczyciel zbiera pokolorowane przez uczniów jajka. Prosi, aby wszyscy uczniowie zamknęli na chwilę oczy i policzyli do 20. Nauczyciel liczy na głos z uczniami, rozkładając jednocześnie jajka w różnych miejscach klasy. Następnie opowiada uczniom o niemieckim zwyczaju ukrywania pisanek w ogrodzie. Pyta uczniów, czy brali kiedyś udział w takiej zabawie, i prosi, aby wyobrazili sobie, że ich klasa to ogród, w którym zostały ukryte pisanki. Uczniowie pracują w czterech grupach, a zadaniem każdej z nich jest znalezienie jak największej liczby pisanek. Następnie uczniowie powtarzają na głos zdanie Ich suche Ostereier im Garten (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2). | praca w grupach | pisanki przygotowane przez uczniów | |
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A5 i prosi, aby każdy z nich przygotował kartkę świąteczną, którą potem mogą wysłać do kogoś z rodziny. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi karteczkę z napisem Frohe Ostern!. Uczniowie powtarzają życzenia za nauczycielem i przyklejają karteczki na swoje kartki świąteczne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3). | praca indywidualna | kartki A5 i karteczki z życzeniami Frohe Ostern! | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie grają w sudoku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Na początek nauczyciel pyta, czy dzieci znają zasady gry w sudoku. Prosi jednego z uczniów o ich wyjaśnienie lub tłumaczy je sam. Uczniowie otrzymują karty pracy i przystępują do ich wypełniania. Po uzupełnieniu planszy sudoku każdy uczeń podaje nazwy widocznych na niej symboli Wielkanocy. | praca indywidualna | 15 min | karta pracy z planszą sudoku |
Nauczyciel odtwarza nagranie, uczniowie wybierają odpowiedni obrazek (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje komplet trzech obrazków przedstawiających Tima, Linę i Klarę, którzy wykonują różne czynności związane z Wielkanocą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel czyta zdania: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! Uczniowie układają obrazki zgodnie z kolejnością wygłaszanych zdań. | praca w grupach | obrazki przedstawiające Tima, Linę i Klarę | |
Nauczyciel proponuje pracę domową, tj. przygotowanie zajączka wielkanocnego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom instrukcję wykonania zajączka wielkanocnego. Uczniowie wklejają ją do zeszytu. W domu mogą poprosić o pomoc rodziców lub skorzystać z instrukcji obrazkowej. Na kolejnej lekcji zajączki wielkanocne posłużą jako wstęp do powtórki wyrazów i zwrotów z zakresu Świąt Wielkanocnych. | karta pracy z instrukcją wykonania zajączka wielkanocnego | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, jaki może być temat lekcji.
plenum
15 min
karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki)
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach związanych ze Świętami Wielkanocnymi: czy je obchodzą, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robią Klara i jej mama, co przygotowują na święta, jakie ozdoby wielkanocne się na nim znajdują.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i wskazuje przy tym odpowiednie przedmioty na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak jednym wyrazem można określić w języku niemieckim Święta Wielkanocne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagranie die Ostern, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje zdjęcia ozdób wielkanocnych i odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier. Pyta, czy uczniowie zauważyli jakąś część wspólną w zapisie tych wyrazów. Uczniowie podkreślają kolorową kredką początek wyrazów Oster i wklejają karteczki w rzędzie do zeszytów.
plenum, praca indywidualna
karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier, klej
Nauczyciel rozdaje uczniom rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ponownie odtwarza dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu. Następnie uczniowie wklejają do zeszytu obrazki w taki sposób, aby każdy obrazek znalazł się pod odpowiednią nazwą w języku niemieckim, już wklejoną do zeszytu.
praca indywidualna
rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki
Nauczyciel pyta, o jakiej ozdobie wielkanocnej mówi mama Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ilustracji do dialogu, a następnie znaleźli w zeszycie rysunek przedstawiający rzecz, którą trzyma mama.
plenum
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i odtwarza dołączone do niej nagrania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem.
plenum
15 min
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza trzech ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów naśladuje gestami malowanie pisanek, drugi – szukanie ich w ogrodzie, trzeci – pisanie kartki świątecznej. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! (e‑materiał: Ilustracja interaktywna).
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Następnie, klikając na legendę umieszczoną pod ilustracją interaktywną, wyświetla pojedyncze fragmenty ilustracji. Zadaniem uczniów jest podanie wyrazu w języku niemieckim lub nazwanie sytuacji przedstawionej na ilustracji. Po udzieleniu przez uczniów odpowiedzi nauczyciel odtwarza dołączone do fragmentu ilustracji nagranie. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt (może to być mała pisanka – rekwizyt).
praca w grupach
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Klarę, która maluje pisanki (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powiedzieli, co robi Klara. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę. Następnie rozdaje uczniom jajka ze styropianu i prosi, aby każdy uczeń pokolorował flamastrami swoje jajko. Na koniec uczniowie prezentują swoje prace na forum, wypowiadając zdanie Ich bemale Ostereier.
praca indywidualna
jajka ze styropianu dla każdego ucznia, flamastry, tablica interaktywna
Nauczyciel zbiera pokolorowane przez uczniów jajka. Prosi, aby wszyscy uczniowie zamknęli na chwilę oczy i policzyli do 20. Nauczyciel liczy na głos z uczniami, rozkładając jednocześnie jajka w różnych miejscach klasy. Następnie opowiada uczniom o niemieckim zwyczaju ukrywania pisanek w ogrodzie. Pyta uczniów, czy brali kiedyś udział w takiej zabawie, i prosi, aby wyobrazili sobie, że ich klasa to ogród, w którym zostały ukryte pisanki. Uczniowie pracują w czterech grupach, a zadaniem każdej z nich jest znalezienie jak największej liczby pisanek. Następnie uczniowie powtarzają na głos zdanie Ich suche Ostereier im Garten (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).
praca w grupach
pisanki przygotowane przez uczniów
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A5 i prosi, aby każdy z nich przygotował kartkę świąteczną, którą potem mogą wysłać do kogoś z rodziny. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi karteczkę z napisem Frohe Ostern!. Uczniowie powtarzają życzenia za nauczycielem i przyklejają karteczki na swoje kartki świąteczne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3).
praca indywidualna
kartki A5 i karteczki z życzeniami Frohe Ostern!
Faza podsumowująca
Uczniowie grają w sudoku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Na początek nauczyciel pyta, czy dzieci znają zasady gry w sudoku. Prosi jednego z uczniów o ich wyjaśnienie lub tłumaczy je sam. Uczniowie otrzymują karty pracy i przystępują do ich wypełniania. Po uzupełnieniu planszy sudoku każdy uczeń podaje nazwy widocznych na niej symboli Wielkanocy.
praca indywidualna
15 min
karta pracy z planszą sudoku
Nauczyciel odtwarza nagranie, uczniowie wybierają odpowiedni obrazek (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje komplet trzech obrazków przedstawiających Tima, Linę i Klarę, którzy wykonują różne czynności związane z Wielkanocą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel czyta zdania: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! Uczniowie układają obrazki zgodnie z kolejnością wygłaszanych zdań.
praca w grupach
obrazki przedstawiające Tima, Linę i Klarę
Nauczyciel proponuje pracę domową, tj. przygotowanie zajączka wielkanocnego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom instrukcję wykonania zajączka wielkanocnego. Uczniowie wklejają ją do zeszytu. W domu mogą poprosić o pomoc rodziców lub skorzystać z instrukcji obrazkowej. Na kolejnej lekcji zajączki wielkanocne posłużą jako wstęp do powtórki wyrazów i zwrotów z zakresu Świąt Wielkanocnych.
karta pracy z instrukcją wykonania zajączka wielkanocnego
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0