Numer e‑materiału: 1.1.9.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Frohe Ostern! / Wesołych Świąt Wielkanocnych!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat Świąt Wielkanocnych

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) święta i tradycje, mój kraj;
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.
5 W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
8 Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje krótkie wypowiedzi na temat zwyczajów wielkanocnych;

  • nazywa symbole Świąt Wielkanocnych;

  • składa życzenia z okazji Wielkanocy.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wyraża się przez prace plastyczne, techniczne, muzykę, śpiew;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych;

  • powtarzanie wyrazów;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z multimedium (ilustracja interaktywna),

    • kalambury,

    • praca plastyczna – ozdabianie jajek wielkanocnych, wykonywanie zajączka wielkanocnego,

    • praca z materiałem ikonograficznym,

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca indywidualna,

    • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki),

  • jajka ze styropianu,

  • kartki A5 i karteczki z życzeniami Frohe Ostern!,

  • flamastry, kredki,

  • klej,

  • karta pracy z planszą sudoku,

  • obrazki przedstawiające Tima, Linę i Klarę, którzy wykonują różne czynności związane z Wielkanocą,

  • karta pracy z instrukcją wykonania zajączka wielkanocnego.

Alternatywne zastosowanie multimedium: ilustracja interaktywna

Ilustrację można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem albo jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie przygotować ilustrację.

1
1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, jaki może być temat lekcji.

plenum

15 min

karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki)

Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach związanych ze Świętami Wielkanocnymi: czy je obchodzą, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robią Klara i jej mama, co przygotowują na święta, jakie ozdoby wielkanocne się na nim znajdują.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i wskazuje przy tym odpowiednie przedmioty na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak jednym wyrazem można określić w języku niemieckim Święta Wielkanocne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagranie die Ostern, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje zdjęcia ozdób wielkanocnych i odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier. Pyta, czy uczniowie zauważyli jakąś część wspólną w zapisie tych wyrazów. Uczniowie podkreślają kolorową kredką początek wyrazów Oster i wklejają karteczki w rzędzie do zeszytów.

plenum, praca indywidualna

karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier, klej

Nauczyciel rozdaje uczniom rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ponownie odtwarza dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu. Następnie uczniowie wklejają do zeszytu obrazki w taki sposób, aby każdy obrazek znalazł się pod odpowiednią nazwą w języku niemieckim, już wklejoną do zeszytu.

praca indywidualna

rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki

Nauczyciel pyta, o jakiej ozdobie wielkanocnej mówi mama Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ilustracji do dialogu, a następnie znaleźli w zeszycie rysunek przedstawiający rzecz, którą trzyma mama.

plenum

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i odtwarza dołączone do niej nagrania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem.

plenum

15 min

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza trzech ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów naśladuje gestami malowanie pisanek, drugi – szukanie ich w ogrodzie, trzeci – pisanie kartki świątecznej. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! (e‑materiał: Ilustracja interaktywna).

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Następnie, klikając na legendę umieszczoną pod ilustracją interaktywną, wyświetla pojedyncze fragmenty ilustracji. Zadaniem uczniów jest podanie wyrazu w języku niemieckim lub nazwanie sytuacji przedstawionej na ilustracji. Po udzieleniu przez uczniów odpowiedzi nauczyciel odtwarza dołączone do fragmentu ilustracji nagranie. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt (może to być mała pisanka – rekwizyt).

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Klarę, która maluje pisanki (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powiedzieli, co robi Klara. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę. Następnie rozdaje uczniom jajka ze styropianu i prosi, aby każdy uczeń pokolorował flamastrami swoje jajko. Na koniec uczniowie prezentują swoje prace na forum, wypowiadając zdanie Ich bemale Ostereier.

praca indywidualna

jajka ze styropianu dla każdego ucznia, flamastry, tablica interaktywna

Nauczyciel zbiera pokolorowane przez uczniów jajka. Prosi, aby wszyscy uczniowie zamknęli na chwilę oczy i policzyli do 20. Nauczyciel liczy na głos z uczniami, rozkładając jednocześnie jajka w różnych miejscach klasy. Następnie opowiada uczniom o niemieckim zwyczaju ukrywania pisanek w ogrodzie. Pyta uczniów, czy brali kiedyś udział w takiej zabawie, i prosi, aby wyobrazili sobie, że ich klasa to ogród, w którym zostały ukryte pisanki. Uczniowie pracują w czterech grupach, a zadaniem każdej z nich jest znalezienie jak największej liczby pisanek. Następnie uczniowie powtarzają na głos zdanie Ich suche Ostereier im Garten (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

praca w grupach

pisanki przygotowane przez uczniów

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A5 i prosi, aby każdy z nich przygotował kartkę świąteczną, którą potem mogą wysłać do kogoś z rodziny. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi karteczkę z napisem Frohe Ostern!. Uczniowie powtarzają życzenia za nauczycielem i przyklejają karteczki na swoje kartki świąteczne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3).

praca indywidualna

kartki A5 i karteczki z życzeniami Frohe Ostern!

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w sudoku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Na początek nauczyciel pyta, czy dzieci znają zasady gry w sudoku. Prosi jednego z uczniów o ich wyjaśnienie lub tłumaczy je sam. Uczniowie otrzymują karty pracy i przystępują do ich wypełniania. Po uzupełnieniu planszy sudoku każdy uczeń podaje nazwy widocznych na niej symboli Wielkanocy.

praca indywidualna

15 min

karta pracy z planszą sudoku

Nauczyciel odtwarza nagranie, uczniowie wybierają odpowiedni obrazek (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje komplet trzech obrazków przedstawiających Tima, Linę i Klarę, którzy wykonują różne czynności związane z Wielkanocą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel czyta zdania: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! Uczniowie układają obrazki zgodnie z kolejnością wygłaszanych zdań.

praca w grupach

obrazki przedstawiające Tima, Linę i Klarę

Nauczyciel proponuje pracę domową, tj. przygotowanie zajączka wielkanocnego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom instrukcję wykonania zajączka wielkanocnego. Uczniowie wklejają ją do zeszytu. W domu mogą poprosić o pomoc rodziców lub skorzystać z instrukcji obrazkowej. Na kolejnej lekcji zajączki wielkanocne posłużą jako wstęp do powtórki wyrazów i zwrotów z zakresu Świąt Wielkanocnych.

karta pracy z instrukcją wykonania zajączka wielkanocnego

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, jaki może być temat lekcji.

plenum

15 min

karty obrazkowe z symbolami Wielkanocy (zajączek wielkanocny, baranek wielkanocny, pisanki)

Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach związanych ze Świętami Wielkanocnymi: czy je obchodzą, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robią Klara i jej mama, co przygotowują na święta, jakie ozdoby wielkanocne się na nim znajdują.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i wskazuje przy tym odpowiednie przedmioty na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak jednym wyrazem można określić w języku niemieckim Święta Wielkanocne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagranie die Ostern, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje zdjęcia ozdób wielkanocnych i odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier. Pyta, czy uczniowie zauważyli jakąś część wspólną w zapisie tych wyrazów. Uczniowie podkreślają kolorową kredką początek wyrazów Oster i wklejają karteczki w rzędzie do zeszytów.

plenum, praca indywidualna

karteczki z wyrazami w języku niemieckim: der Osterhase, das Osterlamm, die Ostereier, klej

Nauczyciel rozdaje uczniom rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ponownie odtwarza dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu. Następnie uczniowie wklejają do zeszytu obrazki w taki sposób, aby każdy obrazek znalazł się pod odpowiednią nazwą w języku niemieckim, już wklejoną do zeszytu.

praca indywidualna

rysunki przedstawiające zajączka wielkanocnego, baranka wielkanocnego i pisanki

Nauczyciel pyta, o jakiej ozdobie wielkanocnej mówi mama Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Podpowiada uczniom, aby przyjrzeli się ilustracji do dialogu, a następnie znaleźli w zeszycie rysunek przedstawiający rzecz, którą trzyma mama.

plenum

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i odtwarza dołączone do niej nagrania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem.

plenum

15 min

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza trzech ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów naśladuje gestami malowanie pisanek, drugi – szukanie ich w ogrodzie, trzeci – pisanie kartki świątecznej. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! (e‑materiał: Ilustracja interaktywna).

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Następnie, klikając na legendę umieszczoną pod ilustracją interaktywną, wyświetla pojedyncze fragmenty ilustracji. Zadaniem uczniów jest podanie wyrazu w języku niemieckim lub nazwanie sytuacji przedstawionej na ilustracji. Po udzieleniu przez uczniów odpowiedzi nauczyciel odtwarza dołączone do fragmentu ilustracji nagranie. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uczniowie otrzymują punkt (może to być mała pisanka – rekwizyt).

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą Klarę, która maluje pisanki (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Prosi uczniów, aby powiedzieli, co robi Klara. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę. Następnie rozdaje uczniom jajka ze styropianu i prosi, aby każdy uczeń pokolorował flamastrami swoje jajko. Na koniec uczniowie prezentują swoje prace na forum, wypowiadając zdanie Ich bemale Ostereier.

praca indywidualna

jajka ze styropianu dla każdego ucznia, flamastry, tablica interaktywna

Nauczyciel zbiera pokolorowane przez uczniów jajka. Prosi, aby wszyscy uczniowie zamknęli na chwilę oczy i policzyli do 20. Nauczyciel liczy na głos z uczniami, rozkładając jednocześnie jajka w różnych miejscach klasy. Następnie opowiada uczniom o niemieckim zwyczaju ukrywania pisanek w ogrodzie. Pyta uczniów, czy brali kiedyś udział w takiej zabawie, i prosi, aby wyobrazili sobie, że ich klasa to ogród, w którym zostały ukryte pisanki. Uczniowie pracują w czterech grupach, a zadaniem każdej z nich jest znalezienie jak największej liczby pisanek. Następnie uczniowie powtarzają na głos zdanie Ich suche Ostereier im Garten (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

praca w grupach

pisanki przygotowane przez uczniów

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A5 i prosi, aby każdy z nich przygotował kartkę świąteczną, którą potem mogą wysłać do kogoś z rodziny. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi karteczkę z napisem Frohe Ostern!. Uczniowie powtarzają życzenia za nauczycielem i przyklejają karteczki na swoje kartki świąteczne (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3).

praca indywidualna

kartki A5 i karteczki z życzeniami Frohe Ostern!

Faza podsumowująca

Uczniowie grają w sudoku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Na początek nauczyciel pyta, czy dzieci znają zasady gry w sudoku. Prosi jednego z uczniów o ich wyjaśnienie lub tłumaczy je sam. Uczniowie otrzymują karty pracy i przystępują do ich wypełniania. Po uzupełnieniu planszy sudoku każdy uczeń podaje nazwy widocznych na niej symboli Wielkanocy.

praca indywidualna

15 min

karta pracy z planszą sudoku

Nauczyciel odtwarza nagranie, uczniowie wybierają odpowiedni obrazek (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje komplet trzech obrazków przedstawiających Tima, Linę i Klarę, którzy wykonują różne czynności związane z Wielkanocą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel czyta zdania: Ich bemale Ostereier!, Ich suche Ostereier im Garten!, Ich schreibe: Frohe Ostern! Uczniowie układają obrazki zgodnie z kolejnością wygłaszanych zdań.

praca w grupach

obrazki przedstawiające Tima, Linę i Klarę

Nauczyciel proponuje pracę domową, tj. przygotowanie zajączka wielkanocnego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom instrukcję wykonania zajączka wielkanocnego. Uczniowie wklejają ją do zeszytu. W domu mogą poprosić o pomoc rodziców lub skorzystać z instrukcji obrazkowej. Na kolejnej lekcji zajączki wielkanocne posłużą jako wstęp do powtórki wyrazów i zwrotów z zakresu Świąt Wielkanocnych.

karta pracy z instrukcją wykonania zajączka wielkanocnego

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec