Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie są prawa elektrolizy?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

6) stosuje pojęcia: elektroda, elektrolizer, elektroliza, potencjał rozkładowy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje treść praw elektrolizy i jej interpretację;

  • omawia zastosowania praw elektrolizy;

  • wykorzystuje prawa elektrolizy przy rozwiązywaniu zadań.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • film samouczek;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • bateria.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co to jest elektroliza i jakie procesy zachodzą na elektrodach?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują tekst w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – I prawo elektrolizy Faraday'a. Uczniowie zapoznają się treścią prawa, wzorem, jaki można zastosować w zadaniach.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej przykład 1 z e‑materiału w sekcji „przeczytaj” i razem z uczniami omawia sposób rozwiązania zadania.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film samouczek - treść zadania 1 i zatrzymuje film. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie tego zadania w parach, a następnie chętny uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje rozwiązanie. Następnie nauczyciel dalej wyświetla film z pokazem sposobu rozwiązania zadania. Uczniowie sprawdzają poprawność rozwiązania zadania w zeszytach. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie samodzielnie analizują tekst w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – II prawo elektrolizy Faraday'a. Uczniowie zapoznają się jego treścią prawa.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej przykład 2 z e‑materiału w sekcji „przeczytaj” i razem z uczniami omawia sposób rozwiązania zadania.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film samouczek - treść zadania 2 i zatrzymuje film. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie tego zadania w parach, a następnie chętny uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje rozwiązanie. Następnie nauczyciel dalej wyświetla film z pokazem sposobu rozwiązania zadania. Uczniowie sprawdzają poprawność rozwiązania zadania w zeszytach. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  7. Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 4‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  8. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 - 3 z sekcji „sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji lub pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych. Nauczyciel film może wykorzystać również w metodzie lekcji odwróconej.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.