Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie są prawa elektrolizy?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
6) stosuje pojęcia: elektroda, elektrolizer, elektroliza, potencjał rozkładowy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje treść praw elektrolizy i jej interpretację;
omawia zastosowania praw elektrolizy;
wykorzystuje prawa elektrolizy przy rozwiązywaniu zadań.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
film samouczek;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co to jest elektroliza i jakie procesy zachodzą na elektrodach?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują tekst w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – I prawo elektrolizy Faraday'a. Uczniowie zapoznają się treścią prawa, wzorem, jaki można zastosować w zadaniach.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej przykład 1 z e‑materiału w sekcji „przeczytaj” i razem z uczniami omawia sposób rozwiązania zadania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film samouczek - treść zadania 1 i zatrzymuje film. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie tego zadania w parach, a następnie chętny uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje rozwiązanie. Następnie nauczyciel dalej wyświetla film z pokazem sposobu rozwiązania zadania. Uczniowie sprawdzają poprawność rozwiązania zadania w zeszytach. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie analizują tekst w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – II prawo elektrolizy Faraday'a. Uczniowie zapoznają się jego treścią prawa.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej przykład 2 z e‑materiału w sekcji „przeczytaj” i razem z uczniami omawia sposób rozwiązania zadania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film samouczek - treść zadania 2 i zatrzymuje film. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie tego zadania w parach, a następnie chętny uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje rozwiązanie. Następnie nauczyciel dalej wyświetla film z pokazem sposobu rozwiązania zadania. Uczniowie sprawdzają poprawność rozwiązania zadania w zeszytach. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 4‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 - 3 z sekcji „sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji lub pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych. Nauczyciel film może wykorzystać również w metodzie lekcji odwróconej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.