| |
| |
| Jak zbadać czy ruch wahadła matematycznego jest ruchem harmonicznym? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń i wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; V. Drgania. Uczeń: 2) analizuje ruch pod wpływem siły sprężystości; posługuje się pojęciem ruchu harmonicznego; podaje przykłady takich ruchów. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
definiuje ruch harmoniczny;
opisuje wykresy zależności wychylenia od czasu w ruchu harmonicznym;
umiejętnie wykorzystuje technikę pomiarów wideo i jej zastosowanie do badania ruchu;
poprawnie stosuje poznane sposoby przetwarzania danych pomiarowych;
analizuje i interpretuje wykresy wychylenia środka masy wahadła matematycznego od czasu;
analizuje i interpretuje wykres zależności siły od wychylenia wahadła matematycznego;
uzasadnia, że przy małych kątach odchylenia od pionu ruch wahadła matematycznego jest ruchem harmonicznym.
|
| formative feeedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
| - pokaz multimedialny, - dyskusja |
| praca indywidualna i w parach |
| - film edukacyjny, - zestaw zadań. |
| e‑materiały : - „Przykłady ruchu harmonicznego”, - „Badanie ruchu harmonicznego na przykładzie drgań klocka na sprężynie”, - „Cechy ruchu harmonicznego”, - „Siły działające na ciała będące w ruchu harmonicznym. |
|
|
Zaciekawienie: Krótkie wprowadzenie do badania ruchu techniką pomiarów wideo (według wstępu do e‑materiału). Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy. Pytania do uczniów: - Podaj przykłady ruchu drgającego. - Jakie wielkości fizyczne opisują ruch ciała poruszającego się ruchem drgającym? - Czym się charakteryzuje ruch harmoniczny? |
|
- Nauczyciel omawia zadania uczniów. - Uczniowie oglądają film edukacyjny „Co to jest ruch harmoniczny?” - Nauczyciel kieruje dyskusją na temat filmu, odpowiada na pytania uczniów. - Praca w parach. Uczniowie analizują wspólnie przykład 1 pod zamieszczonym filmem oraz rozwiązują zadania: 2, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń. - Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów. |
|
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań: 4 i 6 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 1 i 4 lub 8 z zestawu ćwiczeń. Zainteresowani uczniowie mogą sfilmować ruch drgający i zbadać za pomocą techniki pomiarów wideo, czy jest to ruch harmoniczny. Wyniki swojej pracy mogą przesłać nauczycielowi do oceny. Zadanie to może być wykonane przez grupę uczniów (2 - 3 osobową) metodą projektu. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji tak jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia wiadomości o ruchu harmonicznym lub jako instruktaż do przeprowadzenia analizy dowolnego ruchu metodą pomiarów wideo. |