Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Eruption of Krakatoa / Wybuch wulkanu Krakatau

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, III.4, V.1, V.3, V.6, VII.2, VII.5, VIII.1, VIII.2, VIII.3, IX.1, X, XII

Poziom kształcenia: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z katastrofami naturalnymi, w różnych kontekstach komunikacyjnych.

  2. Uczeń przedstawia historię wybuchu wulkanu Krakatau.

  3. Uczeń opisuje zjawiska tsunami, powodzi, trzęsienia ziemi i wybuchu wulkanu oraz ich skutki.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat coraz częściej występujących na świecie zjawisk klimatycznych.

  2. Uczeń kształtuje świadomość zagrożeń związanych z różnymi katastrofami naturalnymi.

  3. Uczeń rozwija wiedzę o świecie i katastrofach grożących mieszkańcom różnych stron świata.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach, na forum klasy, webquest)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie wulkanu z e‑materiału. Pyta uczniów:

  • What natural disasters do you know?

  • Have you ever experienced any natural disasters?

  • Which natural disasters are you most afraid of? Why?

    Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Osoba wskazana przez nauczyciela nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst One Day in History i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają je na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je, odwołując się do odpowiednich fragmentów tekstu.

  3. Uczniowie podają właściwe odpowiedzi w Exercise 45 (Przeczytaj). Wskazani przez nauczyciela uczniowie nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 6 (Przeczytaj):

  • What is the most important piece of information that you would like to remember from the text?

  • Give two reasons why volcanic eruptions are dangerous for humans.

  • What else would you like to learn about volcanic eruptions?

  1. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Następnie uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Which of the natural disasters from the exercise may take place in Poland?

  2. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i porządkują wyrażenia w Exercise 2 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  3. Uczniowie, posiłkując się mapą pojęć, wykonują Exercise 34 (Mapa pojęć). Porównują odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy. Nauczyciel lub chętna osoba nanosi je na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 oraz 6 (Sprawdź się). Odpowiedzi są sprawdzane i omawiane na forum klasy.

  2. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • In your opinion, what is the deadliest natural disaster? Why?

  • Do you like watching disaster movies? Why/why not?

  • Describe one of the natural disasters that occured in Poland.

Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 45 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You want to tell your friend from England about a famous natural disaster that happened in Poland/in the world. Write an email in which you:

  • explain why you are interested in the topic of natural disasters and where you found information about this natural disaster;

  • inform your friend when and where it happened;

  • ask your friend to tell you about the disasters in his/her country.

Sign as XYZ. Your email should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach. Wybierają jedno ze zjawisk naturalnych z mapy pojęć w e‑materiale, a następnie wyszukują w internecie informacje w języku angielskim na temat najaktualniejszego lub najgroźniejszego zjawiska tego rodzaju (np. ostatniego wybuchu wulkanu). Starają się opisać zjawisko w 3–4 zdaniach, stosując wyrażenia z mapy pojęć. Nauczyciel pomaga w zrozumieniu słownictwa ze źródeł i w konstruowaniu zdań. Na koniec prace prezentowane są na forum klasy. Uczniowie mogą też, w ramach pracy domowej, stworzyć na podstawie mapy pojęć krzyżówki z 6 hasłami i na kolejnej lekcji wymienić się nimi w parach w celu ich rozwiązania.