Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Budowa diody półprzewodnikowej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. VIII. Prąd elektryczny. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | - wykład problemowy, |
Formy zajęć: | - praca zespołowa, |
Środki dydaktyczne: | animacja pokazująca przepływ ładunku przez złącze p‑n i powstanie bariery ładunku, zestawy zadań, rzutnik multimedialny |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje pytania: Oczekiwana odpowiedź: Półprzewodniki samoistne to substancje zbudowane z jednego typu atomów. Półprzewodniki domieszkowe są materiałami, do których zostały wprowadzone atomy pierwiastków, różniących się wartościowością od atomów budujących półprzewodnik samoistny. Ze względu na rodzaj dominujących nośników ładunku dzieli się je na półprzewodniki typu n (przewaga swobodnych elektronów) i typu p (przewaga dziur). W jakim celu domieszkuje się półprzewodniki? Oczekiwana odpowiedź: Półprzewodniki domieszkuje się w celu zmiany sposobu przewodzenia prądu. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie oglądają animację. Na podstawie animacji uczniowie z pomocą nauczyciela analizują ruch ładunku na złączu p‑n doprowadzający do powstania przestrzennego rozkładu ładunku blokującego dalszy przepływ ładunku. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3, 4 z części „Sprawdź się” w celu sprawdzenia osiągniętych celów. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się” w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości: 5, 6, 7 (wszyscy uczniowie), 8 (uczniowie, którzy wybrali fizykę na poziomie rozszerzonym). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystywana przez uczniów przy powtarzaniu wiadomości. |