Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.8.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du? / Co robisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat spędzania wolnego czasu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia im pacynkę, która jest dzisiaj gościem na lekcji. Pacynka „pyta” uczniów, czy lubią chodzić do parku, w co można bawić się w parku, co najczęściej dzieci robią w parku, z kim tam chodzą itd. | plenum | 20 min | pacynka |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią Klara i Ben. Uczniowie opowiadają, co widzą na ilustracji, którą z aktywności najbardziej lubią wykonywać w parku i na placu zabaw. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dwukrotnie nagranie dołączone do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Za drugim razem zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi Klary, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem całe zdania z dialogu. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel pyta, co powiedział tata Klary. Jeśli uczniowie nie potrafią przytoczyć pytania, nauczyciel odtwarza nagranie. Następnie prosi uczniów o powtórzenie pytania i tupanie przy tym w rytm nogami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i pyta uczniów, co dziewczynka odpowiedziała tacie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią nazwać tych czynności, nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie zdań. Następnie zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę dialogową między tatą a Klarą. Nauczyciel podpowiada uczniom przebieg rozmowy i w razie potrzeby koryguje ich wymowę. | praca w parach | ||
Nauczyciel wręcza uczniom pacynki (jeśli w klasie nie ma wystarczającej liczby pacynek, nauczyciel może kolejno zapraszać ochotników, aby wykonali ćwiczenie z użyciem jego pacynki). Uczniowie za pomocą pacynek demonstrują bieganie lub skakanie, wypowiadając przy tym zdania: Ich laufe, Ich springe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | pacynki | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dwa zdjęcia. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do którego zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Prezentuje przy tym odpowiednie ruchy pacynką. Następnie prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy, i tłumaczy nieznane słowa. Nauczyciel po raz trzeci odtwarza nagranie (w całości) i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację i naśladowali przy tym ruchy pacynki. | plenum | 15 min | pacynka |
Nauczyciel prosi uczniów o pokazanie czynności, o których była mowa w wierszu. Wypowiada zdania: Ich laufe, Ich springe, Ich klettere, Ich skate, Ich liege im Gras. Uczniowie powtarzają każde zdanie, a następnie wykonują odpowiednią czynność (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i zdania do polecenia 2 (e‑materiał: Plik audio). Ochotnicy podchodzą do tablicy i wskazują odpowiednią parę: rysunek i podpis. W swoim imieniu wypowiadają zdanie określające czynność przedstawioną na ilustracji. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Rozpoczyna się konkurs na najładniejsze i prawidłowe pokazanie gestami czynności, o których mowa w wierszyku. Nauczyciel odtwarza wierszyk kolejno dla każdej grupy, a uczniowie prezentują swoją interpretację treści wierszyka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | |||
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie czynności, o której mowa w nagraniu do polecenia 4 (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, czy jeżdżą na rolkach, czy to jest trudne, czy chcieliby się tego nauczyć. Następnie zaprasza uczniów na środek klasy, aby pokazali gestami jazdę na rolkach. Uczniowie mówią przy tym zdanie: Ich skate. | kredki | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w parku. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie układają karty we właściwej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 10 min | karty obrazkowe przedstawiające jazdę na rolkach, wspinanie się, bieganie i skakanie |
Nauczyciel prosi uczniów, aby zadali sobie wzajemnie w parach pytanie: Was machst du? i na nie odpowiedzieli. Do wykorzystania jest pięć odpowiedzi, które nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel zaprasza pary ochotników, aby wskazały, w których miejscach na ilustracji należy umieścić zdania określające dane aktywności. Każda para wskazuje jedną odpowiedź. | tablica interaktywna | ||
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia im pacynkę, która jest dzisiaj gościem na lekcji. Pacynka „pyta” uczniów, czy lubią chodzić do parku, w co można bawić się w parku, co najczęściej dzieci robią w parku, z kim tam chodzą itd.
plenum
20 min
pacynka
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią Klara i Ben. Uczniowie opowiadają, co widzą na ilustracji, którą z aktywności najbardziej lubią wykonywać w parku i na placu zabaw.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dwukrotnie nagranie dołączone do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Za drugim razem zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi Klary, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem całe zdania z dialogu.
tablica interaktywna
Nauczyciel pyta, co powiedział tata Klary. Jeśli uczniowie nie potrafią przytoczyć pytania, nauczyciel odtwarza nagranie. Następnie prosi uczniów o powtórzenie pytania i tupanie przy tym w rytm nogami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i pyta uczniów, co dziewczynka odpowiedziała tacie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią nazwać tych czynności, nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie zdań. Następnie zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę dialogową między tatą a Klarą. Nauczyciel podpowiada uczniom przebieg rozmowy i w razie potrzeby koryguje ich wymowę.
praca w parach
Nauczyciel wręcza uczniom pacynki (jeśli w klasie nie ma wystarczającej liczby pacynek, nauczyciel może kolejno zapraszać ochotników, aby wykonali ćwiczenie z użyciem jego pacynki). Uczniowie za pomocą pacynek demonstrują bieganie lub skakanie, wypowiadając przy tym zdania: Ich laufe, Ich springe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
pacynki
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dwa zdjęcia. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do którego zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Prezentuje przy tym odpowiednie ruchy pacynką. Następnie prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy, i tłumaczy nieznane słowa. Nauczyciel po raz trzeci odtwarza nagranie (w całości) i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację i naśladowali przy tym ruchy pacynki.
plenum
15 min
pacynka
Nauczyciel prosi uczniów o pokazanie czynności, o których była mowa w wierszu. Wypowiada zdania: Ich laufe, Ich springe, Ich klettere, Ich skate, Ich liege im Gras. Uczniowie powtarzają każde zdanie, a następnie wykonują odpowiednią czynność (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i zdania do polecenia 2 (e‑materiał: Plik audio). Ochotnicy podchodzą do tablicy i wskazują odpowiednią parę: rysunek i podpis. W swoim imieniu wypowiadają zdanie określające czynność przedstawioną na ilustracji.
tablica interaktywna
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Rozpoczyna się konkurs na najładniejsze i prawidłowe pokazanie gestami czynności, o których mowa w wierszyku. Nauczyciel odtwarza wierszyk kolejno dla każdej grupy, a uczniowie prezentują swoją interpretację treści wierszyka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie czynności, o której mowa w nagraniu do polecenia 4 (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, czy jeżdżą na rolkach, czy to jest trudne, czy chcieliby się tego nauczyć. Następnie zaprasza uczniów na środek klasy, aby pokazali gestami jazdę na rolkach. Uczniowie mówią przy tym zdanie: Ich skate.
kredki
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w parku. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie układają karty we właściwej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
10 min
karty obrazkowe przedstawiające jazdę na rolkach, wspinanie się, bieganie i skakanie
Nauczyciel prosi uczniów, aby zadali sobie wzajemnie w parach pytanie: Was machst du? i na nie odpowiedzieli. Do wykorzystania jest pięć odpowiedzi, które nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel zaprasza pary ochotników, aby wskazały, w których miejscach na ilustracji należy umieścić zdania określające dane aktywności. Każda para wskazuje jedną odpowiedź.
tablica interaktywna
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0