Numer e‑materiału: 1.1.8.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du? / Co robisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat spędzania wolnego czasu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie, co koleżanka lub kolega robią w parku;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co można robić w parku.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • uczenie się z kolegami i od kolegów;

  • powtarzanie wyrazów;

  • zapamiętywanie przez działanie.

Metody, techniki i formy pracy

1. metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera.

2. techniki pracy z uczniem:

  • praca z plikiem audio,

  • pantomima,

  • drama

3. formy pracy:

  • plenum,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • pacynka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (piosenka)

Piosenkę można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke, napisać kolejną zwrotkę piosenki lub przygotować do niej ilustracje.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia im pacynkę, która jest dzisiaj gościem na lekcji. Pacynka „pyta” uczniów, czy lubią chodzić do parku, w co można bawić się w parku, co najczęściej dzieci robią w parku, z kim tam chodzą itd.

plenum

20 min

pacynka

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią Klara i Ben. Uczniowie opowiadają, co widzą na ilustracji, którą z aktywności najbardziej lubią wykonywać w parku i na placu zabaw.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dwukrotnie nagranie dołączone do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Za drugim razem zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi Klary, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem całe zdania z dialogu.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta, co powiedział tata Klary. Jeśli uczniowie nie potrafią przytoczyć pytania, nauczyciel odtwarza nagranie. Następnie prosi uczniów o powtórzenie pytania i tupanie przy tym w rytm nogami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i pyta uczniów, co dziewczynka odpowiedziała tacie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią nazwać tych czynności, nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie zdań. Następnie zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę dialogową między tatą a Klarą. Nauczyciel podpowiada uczniom przebieg rozmowy i w razie potrzeby koryguje ich wymowę.

praca w parach

Nauczyciel wręcza uczniom pacynki (jeśli w klasie nie ma wystarczającej liczby pacynek, nauczyciel może kolejno zapraszać ochotników, aby wykonali ćwiczenie z użyciem jego pacynki). Uczniowie za pomocą pacynek demonstrują bieganie lub skakanie, wypowiadając przy tym zdania: Ich laufe, Ich springe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

pacynki

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dwa zdjęcia. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do którego zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Prezentuje przy tym odpowiednie ruchy pacynką. Następnie prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy, i tłumaczy nieznane słowa. Nauczyciel po raz trzeci odtwarza nagranie (w całości) i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację i naśladowali przy tym ruchy pacynki.

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel prosi uczniów o pokazanie czynności, o których była mowa w wierszu. Wypowiada zdania: Ich laufe, Ich springe, Ich klettere, Ich skate, Ich liege im Gras. Uczniowie powtarzają każde zdanie, a następnie wykonują odpowiednią czynność (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i zdania do polecenia 2 (e‑materiał: Plik audio). Ochotnicy podchodzą do tablicy i wskazują odpowiednią parę: rysunek i podpis. W swoim imieniu wypowiadają zdanie określające czynność przedstawioną na ilustracji.

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Rozpoczyna się konkurs na najładniejsze i prawidłowe pokazanie gestami czynności, o których mowa w wierszyku. Nauczyciel odtwarza wierszyk kolejno dla każdej grupy, a uczniowie prezentują swoją interpretację treści wierszyka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie czynności, o której mowa w nagraniu do polecenia 4 (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, czy jeżdżą na rolkach, czy to jest trudne, czy chcieliby się tego nauczyć. Następnie zaprasza uczniów na środek klasy, aby pokazali gestami jazdę na rolkach. Uczniowie mówią przy tym zdanie: Ich skate.

kredki

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w parku. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie układają karty we właściwej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

10 min

karty obrazkowe przedstawiające jazdę na rolkach, wspinanie się, bieganie i skakanie

Nauczyciel prosi uczniów, aby zadali sobie wzajemnie w parach pytanie: Was machst du? i na nie odpowiedzieli. Do wykorzystania jest pięć odpowiedzi, które nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel zaprasza pary ochotników, aby wskazały, w których miejscach na ilustracji należy umieścić zdania określające dane aktywności. Każda para wskazuje jedną odpowiedź.

tablica interaktywna

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia im pacynkę, która jest dzisiaj gościem na lekcji. Pacynka „pyta” uczniów, czy lubią chodzić do parku, w co można bawić się w parku, co najczęściej dzieci robią w parku, z kim tam chodzą itd.

plenum

20 min

pacynka

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią Klara i Ben. Uczniowie opowiadają, co widzą na ilustracji, którą z aktywności najbardziej lubią wykonywać w parku i na placu zabaw.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dwukrotnie nagranie dołączone do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Za drugim razem zatrzymuje nagranie po każdej wypowiedzi Klary, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem całe zdania z dialogu.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta, co powiedział tata Klary. Jeśli uczniowie nie potrafią przytoczyć pytania, nauczyciel odtwarza nagranie. Następnie prosi uczniów o powtórzenie pytania i tupanie przy tym w rytm nogami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i pyta uczniów, co dziewczynka odpowiedziała tacie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią nazwać tych czynności, nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o powtórzenie zdań. Następnie zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę dialogową między tatą a Klarą. Nauczyciel podpowiada uczniom przebieg rozmowy i w razie potrzeby koryguje ich wymowę.

praca w parach

Nauczyciel wręcza uczniom pacynki (jeśli w klasie nie ma wystarczającej liczby pacynek, nauczyciel może kolejno zapraszać ochotników, aby wykonali ćwiczenie z użyciem jego pacynki). Uczniowie za pomocą pacynek demonstrują bieganie lub skakanie, wypowiadając przy tym zdania: Ich laufe, Ich springe (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

pacynki

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dwa zdjęcia. Uczniowie decydują, który podpis pasuje do którego zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Prezentuje przy tym odpowiednie ruchy pacynką. Następnie prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy, i tłumaczy nieznane słowa. Nauczyciel po raz trzeci odtwarza nagranie (w całości) i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację i naśladowali przy tym ruchy pacynki.

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel prosi uczniów o pokazanie czynności, o których była mowa w wierszu. Wypowiada zdania: Ich laufe, Ich springe, Ich klettere, Ich skate, Ich liege im Gras. Uczniowie powtarzają każde zdanie, a następnie wykonują odpowiednią czynność (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje i zdania do polecenia 2 (e‑materiał: Plik audio). Ochotnicy podchodzą do tablicy i wskazują odpowiednią parę: rysunek i podpis. W swoim imieniu wypowiadają zdanie określające czynność przedstawioną na ilustracji.

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Rozpoczyna się konkurs na najładniejsze i prawidłowe pokazanie gestami czynności, o których mowa w wierszyku. Nauczyciel odtwarza wierszyk kolejno dla każdej grupy, a uczniowie prezentują swoją interpretację treści wierszyka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie czynności, o której mowa w nagraniu do polecenia 4 (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, czy jeżdżą na rolkach, czy to jest trudne, czy chcieliby się tego nauczyć. Następnie zaprasza uczniów na środek klasy, aby pokazali gestami jazdę na rolkach. Uczniowie mówią przy tym zdanie: Ich skate.

kredki

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w parku. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie układają karty we właściwej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

10 min

karty obrazkowe przedstawiające jazdę na rolkach, wspinanie się, bieganie i skakanie

Nauczyciel prosi uczniów, aby zadali sobie wzajemnie w parach pytanie: Was machst du? i na nie odpowiedzieli. Do wykorzystania jest pięć odpowiedzi, które nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel zaprasza pary ochotników, aby wskazały, w których miejscach na ilustracji należy umieścić zdania określające dane aktywności. Każda para wskazuje jedną odpowiedź.

tablica interaktywna

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec