Dla nauczyciela
Autor: Aneta Murawiecka
Przedmiot: historia
Temat: „Wojna polska” 1812 r. i okupacja Księstwa Warszawskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń:
4) charakteryzuje genezę, ustrój i dzieje Księstwa Warszawskiego;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje stosunek Polaków do wojny Napoleona z Rosją;
opisuje wojnę Napoleona z Rosją w 1812 r. i udział Polaków w „drugiej wojnie polskiej”;
ocenia wkład Polaków w „drugą wojnę polską”;
przedstawia różne postawy Polaków w czasie „drugiej wojny polskiej”;
omawia okupację Księstwa Warszawskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego, mapy, obrazu,
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery/tablety z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
telefony z dostępem do internetu,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału (bez mapy interaktywnej), tak aby móc potem uczestniczyć w dyskusji.
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia temat i cel lekcji: Dowiecie się, jaki był udział Polaków w „drugiej wojnie polskiej” oraz jak przebiegała okupacja Księstwa Warszawskiego w latach 1813–1815. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Inicjuje lekcję, prosząc uczniów, aby podali, w którym roku prowadzona była według Napoleona „pierwsza wojna polska” i czym się zakończyła dla Polaków. Wybrana osoba odpowiada na pytanie, nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informację.
Faza realizacyjna
Prowadzący prosi, aby uczniowie obejrzeli fragment filmu Pan Tadeusz w reż. Andrzeja Wajdy, scenę tańczenia poloneza. Zadaje uczniom pytanie: Czy fragment filmu oddaje atmosferę, która została przedstawiona w zacytowanym fragmencie dzieła Adama Mickiewicza w tekście lekcji? Jak Polacy reagowali na wizję wojny Napoleona z Rosją? Chętna lub wskazana osoba udziela odpowiedzi, nauczyciel w razie potrzeby dopowiada dodatkowe informacje.
Analiza mapy interaktywnej. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Pierwsza opracowuje szlak Wielkiej Armii i wkroczenie do Moskwy, druga – odwrót Wielkiej Armii i jej klęskę, trzecia – udział Polaków w wyprawie moskiewskiej. Ustala czas na przygotowanie.
Prezentacja pracy uczniów: wybrana osoba z każdej grupy przedstawia najważniejsze opracowane informacje. Na koniec nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie mogły być losy Księstwa Warszawskiego, gdyby „druga wojna polska” zakończyła się zwycięstwem Napoleona? Wyznacza czas na przygotowanie odpowiedzi, a następnie uczniowie zgłaszają swoje propozycje, dyskutując z pozostałymi osobami. Nauczyciel monitoruje dyskusję, wybrana osoba zapisuje wnioski na tablicy.
Faza podsumowująca
Uczniowie oceniają wkład Polaków w „drugą wojnę polską”. Wskazana przez nauczyciela osoba podsumowuje treść lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę wylosowanej grupy oraz dokonuje słownej oceny pracy klasy udzielając też uczniom informacji zwrotnej.
Praca domowa:
W trakcie „drugiej wojny polskiej” jedną z dyskutowanych kwestii było obsadzenie tronu przyszłego Królestwa Polskiego, które miało powstać po wygranej Wielkiej Armii w tej wojnie. Sprawdź, jakie pojawiały się propozycje.
Materiały pomocnicze:
J.A. Gierowski, Historia Polski 1764–1864, Warszawa 1986.
B. Grochulska, Małe państwo wielkich nadziei, [w:] Dzieje narodu i państwa polskiego t. 3, red. J. Buszko, A. Garlicki, Warszawa 1987.
S. Grodziski, E. Kozłowski, Polska zniewolona 1795‑1806, [w:] Dzieje narodu i państwa polskiego, t. 3, Warszawa 1987.
A. Nieuważny, My z Napoleonem, Wrocław 1999.
Mała encyklopedia wojskowa, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1967, wyd. 1, t. 1.
Bitwy polskie. Leksykon, Kraków 1999.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna może być też wykorzystana do przygotowania przez uczniów prezentacji, w której przedstawią udział Polaków w wyprawie Napoleona na Rosję.