Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jacek Soplica jako bohater dynamiczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże pozytywne i negatywne cechy i czyny Jacka - Robaka;
przygotuje wypowiedź argumentacyjną, w której oceni życie i postępki Jacka Soplicy;
scharakteryzuje bohatera doby romantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie postać Jacka Soplicy z Pana Tadeusza. Następnie nauczyciel prosi o obejrzenie filmu Pan Tadeusz (1999) w reżyserii Andrzeja Wajdy. Podczas oglądania filmu uczniowie zastanawiają się nad pozytywnymi i negatywnymi cechami i czynami Jacka - Robaka
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Prosi uczniów o opinie na temat obejrzanego filmu oraz o wstępne informacje dotyczące postaci Jacka Soplicy.
Prowadzący zajęcia wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie w parach przygotowują notatkę związaną z Jackiem Soplicą jako bohaterem dynamicznym.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”. Chętna osoba na głos przedstawia informacje zamieszczone na mapie, a pozostali uczniowie wymieniają konkretne sytuacje z Pana Tadeusza uzasadniające prawdziwość stwierdzeń.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podają własne propozycje słów‑kluczy do tematu wraz z uzasadnieniem (np. Pan Tadeusz, Jacek Soplica, ksiądz Nowak, Adam Mickiewicz, bohater dynamiczny, bohater romantyczny).
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Oceń postępowanie Jacka Soplicy / księdza Robaka. Bronisz czy oskarżasz bohatera utworu Pan Tadeusz? Przygotuj przemowę na temat postaci. Napisz w punktach konspekt, który pomoże ci w wypowiedzi. Pamiętaj, że każde przemówienie musi zawierać tezę, argumenty, apel do słuchaczy, pointę oraz podsumowanie.
Materiały pomocnicze:
Pan Tadeusz – film w reż. Andrzeja Wajdy, 1999
Bogusław Bednarek, Epos europejski, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.