SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji.

Zakres rozszerzony

IX. Struktura gospodarki i tendencje rozwoju gospodarczego: klasyfikacja gospodarki, związki usług i działalności przemysłowej, zmiany w strukturze i sektorach gospodarki.

Uczeń:

3) wykazuje wpływ procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie globalizacji,

  • omawia wpływ globalizacji i rozwoju technologii na rynek pracy, strukturę zatrudnienia i poziom rozwoju gospodarczego,

  • porównuje wpływ globalizacji i rozwoju technologii na rynek pracy, strukturę zatrudnienia i poziom rozwoju gospodarczego w krajach wysoko i słabo rozwiniętych,

  • prognozuje zmiany w zatrudnieniu w poszczególnych sektorach gospodarki narodowej w kontekście globalizacji i rozwoju technologii.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Klein N., No logo, tłum. H. Pustuła, Świat Literacki, Izabelin 2004.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Krótka dyskusja, w której uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją pojęcie globalizacji.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się ze schematem. W parach lub grupach (decyduje nauczyciel w zależności od liczebności i poziomu klasy) uczniowie wykonują polecenie dotyczące jego rozbudowania. W każdym polu grafiki wpisują wyjaśnienie zmian na rynku pracy.

  • Na forum klasy wybrane pary bądź przedstawiciele grup prezentują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel moderuje dyskusję. W dyskusji pozostali uczniowie zastanawiają się nad poprawnością przedstawionego rozumowania, przedstawiają argumenty za i przeciw. Po uzgodnieniu wspólnej wersji przechodzą do kolejnego zagadnienia.

  • Uczniowie nanoszą uzupełnienia lub ewentualne poprawki na swoich grafikach. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i we wspólnej dyskusji zastanawiają się nad konsekwencjami globalizacji dla rynków pracy, struktury zatrudnienia i rozwoju gospodarczego w krajach słabo i wysoko rozwiniętych. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.

  • Uczniowie przystępują do krótkiej debaty (dyskusji), gdzie ścierają się dwa podejścia – pozytywne i negatywne konsekwencje globalizacji. Nauczyciel albo losowo przydziela role, albo uczniowie dzielą się samodzielnie. Do przygotowania wypowiedzi uczniowie wykorzystują wcześniej przygotowane materiały. Po przedstawieniu argumentu jednej strony zostaje zaprezentowany kontrargument, aż do wyczerpania tematu. Nauczyciel moderuje aktywność uczniów. Na koniec uczniowie opowiadają się po jednej ze stron i przedstawiają powody, dla których zmienili stanowisko.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat pozytywnych i negatywnych konsekwencji globalizacji dla rynków pracy i rozwoju gospodarczego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas innych lekcji dotyczących globalizacji lub struktury zatrudnienia w Polsce i na świecie (zakres podstawowy: IX. 2; zakres rozszerzony: IX. 3). Może być również przydatny podczas lekcji mających na celu scharakteryzowanie przemysłu zaawansowanych technologii (zakres podstawowy: XI. 2).