Numer e‑materiału: 2.6.5.4

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Mach die Türchen im Adventskalender auf! / Otwórz drzwiczki w kalendarzu adwentowym!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wydawania poleceń w trybie rozkazującym.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowie, jak się tworzy własny kalendarz adwentowy;

  • poda przykłady miłych gestów;

  • sformułuje polecenia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • jest nagradzany za proces i postęp;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • odczuwa radość z możliwości pracowania w sposób, jaki mu odpowiada;

  • odczuwa radość z możliwości współpracy z innymi uczniami;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ich ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia);

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, projekt;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • urządzenia cyfrowe z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel przynosi na zajęcia kalendarz adwentowy. Prezentuje go uczniom i pyta: Jaki jest wasz ulubiony kalendarz adwentowy? Co zawiera? Czy przygotowujecie kalendarze adwentowe?

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu w części Wprowadzenie.

b) Faza realizacyjna:

  • W ramach przygotowania do czytania tekstu w części Przeczytaj nauczyciel wskazuje uczniom zdjęcie kalendarza adwentowego i pyta: Ratet mal! Was kann man hinter diesen Türchen finden? Pomysły zapisuje na tablicy. Następnie poleca przeczytanie tekstu z części Przeczytaj i sprawdzenie swoich przypuszczeń (czytanie globalne).

  • Uczniowie pracują w parach, czytają raz jeszcze tekst w części Przeczytaj i rozwiązują Übung 1, 2 i 3 do tekstu. Nauczyciel pomaga w przypadku trudności. Niejasności omawiane są na forum.

  • Na podstawie przykładów z Übung 3 nauczyciel przypomina uczniom tworzenie trybu rozkazującego. W celu utrwalenia tej struktury może polecić uczniom wykonanie Aufgabe 1, 2, 3, 4 i 5 w części Sprawdź się.

  • Uczniowie pracują w parach i analizują mapę pojęć. Starają się ją uzupełnić własnymi propozycjami działań. Propozycje uczniów zapisywane są na tablicy. Następnie uczniowie wykonują Übung 1, 2 i 3 w części Mapa pojęć.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie realizują projekt: łączą się w grupy 4‑osobowe i opracowują zadania do kalendarza adwentowego.

  • Wskazówka: projekt można zrealizować w formie interdyscyplinarnej. W tym celu warto nawiązać współpracę z nauczycielem plastyki. Na lekcji plastyki uczniowie wykonają w grupach kalendarze adwentowe z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. Następnie zamieszczą w nich opracowane na lekcji języka niemieckiego zadania. Jeśli realizacja projektu zostanie zaplanowana na listopad, będzie można wykorzystać opracowane materiały na lekcjach języka niemieckiego od początku grudnia.

  • W ramach ewaluacji uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło? Co chciałbym/chciałabym jeszcze powtórzyć? Co było dla mnie najtrudniejsze i dlaczego?

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 6 i 7 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: powtórzenie słownictwa. Można polecić uczniom jeszcze przed lekcją zapoznanie się z mapą pojęć i przygotowanie propozycji uzupełnienia jej. Uczniowie powinni przy tym korzystać ze słownika i dostępnych materiałów;

  • w trakcie lekcji: zwroty i słownictwo z mapy pojęć będzie pomocne w tworzeniu zadań do kalendarza adwentowego;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec