Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.5.4
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mach die Türchen im Adventskalender auf! / Otwórz drzwiczki w kalendarzu adwentowym!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wydawania poleceń w trybie rozkazującym.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowie, jak się tworzy własny kalendarz adwentowy;
poda przykłady miłych gestów;
sformułuje polecenia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
jest nagradzany za proces i postęp;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
odczuwa radość z możliwości pracowania w sposób, jaki mu odpowiada;
odczuwa radość z możliwości współpracy z innymi uczniami;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ich ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, projekt;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
urządzenia cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przynosi na zajęcia kalendarz adwentowy. Prezentuje go uczniom i pyta: Jaki jest wasz ulubiony kalendarz adwentowy? Co zawiera? Czy przygotowujecie kalendarze adwentowe?
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu w części Wprowadzenie.
b) Faza realizacyjna:
W ramach przygotowania do czytania tekstu w części Przeczytaj nauczyciel wskazuje uczniom zdjęcie kalendarza adwentowego i pyta: Ratet mal! Was kann man hinter diesen Türchen finden? Pomysły zapisuje na tablicy. Następnie poleca przeczytanie tekstu z części Przeczytaj i sprawdzenie swoich przypuszczeń (czytanie globalne).
Uczniowie pracują w parach, czytają raz jeszcze tekst w części Przeczytaj i rozwiązują Übung 1, 2 i 3 do tekstu. Nauczyciel pomaga w przypadku trudności. Niejasności omawiane są na forum.
Na podstawie przykładów z Übung 3 nauczyciel przypomina uczniom tworzenie trybu rozkazującego. W celu utrwalenia tej struktury może polecić uczniom wykonanie Aufgabe 1, 2, 3, 4 i 5 w części Sprawdź się.
Uczniowie pracują w parach i analizują mapę pojęć. Starają się ją uzupełnić własnymi propozycjami działań. Propozycje uczniów zapisywane są na tablicy. Następnie uczniowie wykonują Übung 1, 2 i 3 w części Mapa pojęć.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie realizują projekt: łączą się w grupy 4‑osobowe i opracowują zadania do kalendarza adwentowego.
Wskazówka: projekt można zrealizować w formie interdyscyplinarnej. W tym celu warto nawiązać współpracę z nauczycielem plastyki. Na lekcji plastyki uczniowie wykonają w grupach kalendarze adwentowe z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. Następnie zamieszczą w nich opracowane na lekcji języka niemieckiego zadania. Jeśli realizacja projektu zostanie zaplanowana na listopad, będzie można wykorzystać opracowane materiały na lekcjach języka niemieckiego od początku grudnia.
W ramach ewaluacji uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło? Co chciałbym/chciałabym jeszcze powtórzyć? Co było dla mnie najtrudniejsze i dlaczego?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 6 i 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie słownictwa. Można polecić uczniom jeszcze przed lekcją zapoznanie się z mapą pojęć i przygotowanie propozycji uzupełnienia jej. Uczniowie powinni przy tym korzystać ze słownika i dostępnych materiałów;
w trakcie lekcji: zwroty i słownictwo z mapy pojęć będzie pomocne w tworzeniu zadań do kalendarza adwentowego;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0