Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Czerwony Krzyż – początki i rozwój
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę Czerwonego Krzyża oraz Czerwonego Półksiężyca;
opisuje misję i cele realizowane przez Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca;
charakteryzuje strukturę organizacyjną Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czerwony Krzyż – początki i rozwój”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Pozostali uczniowie wyszukują przykłady współczesnej działalności Czerwonego Krzyża (także Polskiego Czerwonego Krzyża) oraz Czerwonego Półksiężyca.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału oraz poleceniem 2: „Opisz, jak wyglądała sytuacja żołnierzy na polu bitwy w połowie XIX w.”. Po ustalonym czasie przedstawiciel wybranej pary (lub ochotnik) przedstawia swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują.
Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w poleceniu 3: „Wyjaśnij, dlaczego idea Dunanta spotkała się z tak dużym zainteresowaniem państw europejskich. W jaki sposób wiązało się to z postępującą humanitaryzacją prawa międzynarodowego?” z sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim filmem. Następnie dzielą się na czteroosobowe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedź do polecenia 2: analizuje, dlaczego państwa europejskie zdecydowały się na podpisanie konwencji genewskiej, i wskazuje jej najistotniejsze założenia. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Prowadzący prosi uczniów o podanie przykładów działalności Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, o których wiedzą. Zadaje uczniom pytanie: Dlaczego organizacja ta została kilkukrotnie nagrodzona Pokojową Nagrodą nobla? Czy słusznie? Uczniowie przedstawiają swoje opinie wraz z argumentacją.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Pankowicz, W służbie bliźniemu. Album 90‑lecia Polskiego Czerwonego Krzyża, Warszawa 2009.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.