Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Czerwony Krzyż – początki i rozwój

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
1) porównuje procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec w XIX w.;
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
2) charakteryzuje nowe prądy ideowe i kulturowe, ruch emancypacyjny kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia genezę Czerwonego Krzyża oraz Czerwonego Półksiężyca;

  • opisuje misję i cele realizowane przez Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca;

  • charakteryzuje strukturę organizacyjną Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czerwony Krzyż – początki i rozwój”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Pozostali uczniowie wyszukują przykłady współczesnej działalności Czerwonego Krzyża (także Polskiego Czerwonego Krzyża) oraz Czerwonego Półksiężyca.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału oraz poleceniem 2: „Opisz, jak wyglądała sytuacja żołnierzy na polu bitwy w połowie XIX w.”. Po ustalonym czasie przedstawiciel wybranej pary (lub ochotnik) przedstawia swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują.

  3. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w poleceniu 3: „Wyjaśnij, dlaczego idea Dunanta spotkała się z tak dużym zainteresowaniem państw europejskich. W jaki sposób wiązało się to z postępującą humanitaryzacją prawa międzynarodowego?” z sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.

  4. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim filmem. Następnie dzielą się na czteroosobowe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedź do polecenia 2: analizuje, dlaczego państwa europejskie zdecydowały się na podpisanie konwencji genewskiej, i wskazuje jej najistotniejsze założenia. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący prosi uczniów o podanie przykładów działalności Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, o których wiedzą. Zadaje uczniom pytanie: Dlaczego organizacja ta została kilkukrotnie nagrodzona Pokojową Nagrodą nobla? Czy słusznie? Uczniowie przedstawiają swoje opinie wraz z argumentacją.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

A. Pankowicz, W służbie bliźniemu. Album 90‑lecia Polskiego Czerwonego Krzyża, Warszawa 2009.

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.