Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: How Much Is It? / Ile to kosztuje?
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.1, VII.5, IX.1, IX.2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń utrwala słownictwo związane z pieniędzmi i zakupami oraz używa go w nowych kontekstach komunikacyjnych.
Uczeń poznaje zwroty przydatne podczas robienia zakupów za granicą.
Uczeń redaguje wpis na blog opisujący, w jaki sposób robi zakupy.
Uczeń potrafi korzystać z rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń powtarza słownictwo dotyczące pieniędzy i zakupów.
Uczeń zna zwroty przydatne podczas zakupów za granicą.
Uczeń potrafi opisać proces robienia zakupów w formie wpisu na blog.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica multimedialna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie (Przeczytaj) i pyta uczniów:
Do you like shopping at a supermarket?
Do you shop with your parents?
What do you and what don’t you like about it?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie na wyścigi łączą obrazki z wyrazami w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst rozmowy Hanny z mamą (Przeczytaj) i utworzyli logiczne zdania, łącząc elementy w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie czytają zdania na forum zespołu klasowego, uzasadniając odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst (Przeczytaj) i samodzielnie wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi, uzasadniając wybory cytatami z tekstu.
Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają zdania w Exercise 4 (Przeczytaj).
Nauczyciel wprowadza wiedzę gramatyczną o rzeczownikach policzalnych i niepoliczalnych według instrukcji w e‑materiale, a następnie prosi uczniów, żeby, pracując w parach, znaleźli w tekście rzeczowniki obu rodzajów. Uczniowie podchodzą do tablicy i podkreślają odnalezione wyrazy.
Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Nauczyciel tłumaczy zasadę tworzenia pytań o rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, a następnie prosi uczniów, aby samodzielnie uzupełnili Exercise 6 i 7 (Przeczytaj). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie, pracując w parach, zadają sobie 6 pytań z how much i how many na temat wyposażenia sali lekcyjnej i zawartości plecaka ucznia:
How many chairs are there in your classroom?
How much water do you have in that bottle?
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę zagrają w grę edukacyjną dotyczącą tematu pieniędzy i zakupów. W ramach przygotowania prosi o wykonanie Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba odczytuje odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla grę na tablicy multimedialnej. Uczniowie odpowiadają na pytania w quizie. Porównują wyniki na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie grają w parach w memo w Exercise 1 (Sprawdź się).
Nauczyciel prosi uczniów, żeby porozmawiali w grupach na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):
What do you and your parents buy on sale?
Which currency is used in Great Britain?
Which do you think is better, to pay in cash or by card?
Uczniowie pracują w grupach, a następnie prezentują opinie na forum klasy.
Uczniowie mówią, czego nauczyli się podczas lekcji, wymieniają nowo poznane słownictwo i reguły.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2–6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short blog post about how you do the shopping. In the post:
inform the readers what you normally buy;
write how you pay for the things you buy;
say if you like shopping on sale
Your note should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie analizują grę edukacyjną i piszą krótki opis polskiej waluty. Polecenie: Analyse the educational game in e‑material. Describe the currency in your country. Use the words: banknote, coin, image, equals. Use 3–4 sentences.