Dla nauczyciela
Przedmiot: Język polski
Temat: Ernest Hemingway, Komu bije dzwon jako studium psychologiczne świadka okrucieństw wojny. Wojna domowa w Hiszpanii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Cele lekcji. Uczeń:
wskazuje przyczyny wybuchu wojny domowej w Hiszpanii,
interpretuje fragmenty powieści Ernesta Hemingwaya Komu bije dzwon,
charakteryzuje dylematy moralne umierającego bohatera powieści Hemingwaya,
analizuje polskie wątki w powieści Komu bije dzwon.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ernest Hemingway, Komu bije dzwon jako studium psychologiczne świadka okrucieństw wojny. Wojna domowa w Hiszpanii”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z fragmentem prozy w e‑materiale: Komu bije dzwon. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i/lub historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy cytat z Medytacji XVII Johna Donna: „[…] Dlatego nigdy nie pytaj, komu bije dzwon; bije on tobie”. Prosi uczniów, by zinterpretowali to zdanie. Następnie uczniowie dyskutują nad znaczeniem tytułu powieści Ernesta Hemingwaya.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie: 1.
Nauczyciel odtwarza zamieszczony w e‑materiale audiobook. Uczniowie, pracując w parach, wykonują związane z nim polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenia 1 i 2. Po upływie określonego czasu wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu
Praca domowa:
Zredaguj wypowiedź pisemną na około 200 słów, w której odniesiesz się do słów Niccolò Machiavellego: „Dwa są sposoby prowadzenia walki: jeden - prawem, drugi - siłą; pierwszy sposób jest ludzki, drugi zwierzęcy”.
Materiały pomocnicze:
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Michael Reynolds, Hemingway. Człowiek i pisarz, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.