Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Kim jest Faust?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia biografię autentyczną i literacką postaci Fausta;
wyjaśnia, dlaczego Fausta można określić mianem: budowniczego, marzyciela, samotnika, kochanka, aktywisty, naukowca i in.;
zestawia Fausta wykreowanego przez Johanna Wolfganga Goethego i George’a Marlowe’a;
wskazuje powody, dla których Faust pragnie transgresji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika;
grafnotka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
kolorowe pisaki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Wskazane, by przed lekcją uczniowie przeczytali dramat J.W. Goethego Faust. Nauczyciel może polecić uczniom, by przygotowali kserokopię (o pocztówkowym formacie, możliwym do wklejenia w zeszycie) jednego z obrazów przedstawiających postać Fausta. Ważne, by uczniowie znali autora i datę powstania dzieła.
Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel od razu może zadać pytanie: Kim jest Faust? Uczniowie w ogólnoklasowej dyskusji mogą podać swoje propozycje określeń na podstawie ogólnej wiedzy, ale także na podstawie lektury dramatu Goethego.
Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać różnych adekwatnych określeń wobec postaci Fausta. Prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, cele i zapisuje jej temat.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z dwoma pierwszymi akapitami sekcji „Przeczytaj” dotyczącymi pierwowzoru postaci Fausta, ale także jej kreacjami literackimi. Następnie nauczyciel – w ramach ewaluacji poziomu przygotowania uczniów do lekcji – może zapytać uczniów o utwór Goethego i wrażenia, jakie wywołał.
W następnym kroku uczniowie pracują z multimedium: najpierw pierwszą następnie drugą częścią wykładu prof. Michała Kuziaka. Zastanawiają się nad takimi kwestiami, jak: różnice kreacji Fausta dokonanej przez Goethego i Marlowe’a; odwołanie do mitów; hiobowy rys w postaci Fausta.
Faza podsumowująca
Uczniowie wklejają do zeszytów przygotowane kserokopie dzieł. Zastanawiają się, czy autor dzieła oddał cechy, którymi charakteryzuje się Faust. Wykonują polecenie nr 3 do drugiej części multimedium a następnie wokół grafiki, na zasadzie grafonotki, zamieszczają cechy, które udało im się ustalić. W ostatnim kroku sprawdzają swoje wyniki z ostatnim akapitem sekcji „Przeczytaj”.
Materiały dodatkowe:
Krzysztof Lipiński, Bóg, szatan, człowiek. O „Fauście” J. W. Goethego – próba interpretacji, Rzeszów 1993.
Włodzimierz Szturc, „Faust” Goethego. Ku antropologii romantycznej, Kraków 1995.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.