Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.2.6
Imię i nazwisko autora lekcji: Magdalena Sieradz
Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Wohne clever/Mieszkaj mądrze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania, wypowiadania się i wyrażania swoich preferencji na temat miejsca zamieszkania w przyszłości.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zdefiniuje swoje preferencje mieszkaniowe;
wyrazi swoją opinię na temat domów z prefabrykatów;
opisze, gdzie chce mieszkać w przyszłości.
Cele motywacyjne
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – tłumaczenie słów;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie nowych informacji z już znanymi.
Metody, techniki i formy pracy:
metody: Laufdiktat i Fußballspiel,
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna
praca w plenum
praca w parach
praca w grupach
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
kartki z literami,
tekst z sekcji Przeczytaj podzielony na fragmenty,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozwiesza na tablicy litery: C, H, W, O, E, L, V, N, E, R. Prosi uczniów by ułożyli z nich dwa wyrazy. Można podać pierwsze pierwsze litery W i C. Po odgadnięciu hasła „Wohne clever” uczniowie pracując w grupach zapisują swoje skojarzenia związane z tym pojęciem, następnie w plenum wymieniają się swoimi spostrzeżeniami.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat budowy domów prefabrykowanych. Nauczyciel pyta uczniów, jakie według nich zalety, a jakie wady takich domów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wykorzystuje tekst Fertighäuser – cleveres Bauen und Wohnen z sekcji Przeczytaj, dzieli go na 8 części i rozwiesza w różnych miejscach w klasie, dzieli uczniów na 8 grup i wyjaśnia zasadę metody Laufdiktat. W pierwszej kolejności uczniowie rozdzielają zadania, ustalają, kto będzie notował, a kto biegał i dyktował fragmenty tekstu. Przed rozpoczęciem ćwiczenia decydują również, jak długie fragmenty będą dyktowane. Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie wykonują polecenia do tekstu.
Uczniowie pracując w parach realizują sekcję Mapa pojęć, zbierają znane słowa do tematu „Mieszkać” (miejsce zamieszkania, budynki mieszkalne itp.) i uzupełniają wspólnie mapę pojęć.
Uczniowie wykonują polecenia do Mapy pojęć.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wykorzystuję metodę Fußballspiel: dzieli klasę na dwa zespoły: A i B. Każda z grup ma za zadanie przygotować 5–10 poleceń z zaprezentowanego tematu, mogą to być definicje, zdania P/F, pytania. Następnie uczniowie dobierają się w pary A+B i odpytują nawzajem z tematu.
Praca domowa
Zadaniem uczniów jest napisanie artykułu do gazetki szkolnej, pt.: Wo möchte ich nach dem Abi wohnen?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: nauczyciel sugeruje uczniom powtórzenie znanego słownictwa z zakresu budynków mieszkalnych, miejsc zamieszkania; alternatywnych form zamieszkania (alternativ wohnen);
w trakcie lekcji: uczniowie analizują teksty ogłoszeń mieszkaniowych pod kątem zawartości słownictwa z multimedium. Uzupełniają mapę pojęć;
po lekcji: symulacja rozmowy w sprawie wynajmu mieszkania z wykorzystaniem kart dialogowych przygotowanych przez nauczyciela. Role na kartach zawierają opis niecodziennych wymagań gospodarzy i lokatorów, np. rozmowa o możliwości wynajmu mieszkania przez osobę, która ma dużo zwierząt.
Wykaz źródeł
Statistiken zum Fertigbau, de.statista.com