Numer e‑materiału: 3.1.2.6

Imię i nazwisko autora lekcji: Magdalena Sieradz

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Wohne clever/Mieszkaj mądrze

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania, wypowiadania się i wyrażania swoich preferencji na temat miejsca zamieszkania w przyszłości.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
11) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zdefiniuje swoje preferencje mieszkaniowe;

  • wyrazi swoją opinię na temat domów z prefabrykatów;

  • opisze, gdzie chce mieszkać w przyszłości.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego – tłumaczenie słów;

  • centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie nowych informacji z już znanymi.

Metody, techniki i formy pracy:

  • metody: LaufdiktatFußballspiel,

  • kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w plenum

  • praca w parach

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • kartki z literami,

  • tekst z sekcji Przeczytaj podzielony na fragmenty,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozwiesza na tablicy litery: C, H, W, O, E, L, V, N, E, R.  Prosi uczniów by ułożyli z nich dwa wyrazy. Można podać pierwsze pierwsze litery W i C. Po odgadnięciu hasła „Wohne clever” uczniowie pracując w grupach zapisują swoje skojarzenia związane z tym pojęciem, następnie w plenum wymieniają się swoimi spostrzeżeniami.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat budowy domów prefabrykowanych. Nauczyciel pyta uczniów, jakie według nich zalety, a jakie wady takich domów.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wykorzystuje tekst Fertighäuser – cleveres Bauen und Wohnen z sekcji Przeczytaj, dzieli go na 8 części i rozwiesza w różnych miejscach w klasie, dzieli uczniów na 8 grup i wyjaśnia zasadę metody Laufdiktat. W pierwszej kolejności uczniowie rozdzielają zadania, ustalają, kto będzie notował, a kto biegał i dyktował fragmenty tekstu. Przed rozpoczęciem ćwiczenia decydują również, jak długie fragmenty będą dyktowane. Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie wykonują polecenia do tekstu.

  • Uczniowie pracując w parach realizują sekcję Mapa pojęć, zbierają znane słowa do tematu „Mieszkać” (miejsce zamieszkania, budynki mieszkalne itp.) i uzupełniają wspólnie mapę pojęć.

  • Uczniowie wykonują polecenia do Mapy pojęć.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wykorzystuję metodę Fußballspiel: dzieli klasę na dwa zespoły: A i B. Każda z grup ma za zadanie przygotować 5–10 poleceń z zaprezentowanego tematu, mogą to być definicje, zdania P/F, pytania. Następnie uczniowie dobierają się w pary A+B i odpytują nawzajem z tematu.

Praca domowa

Zadaniem uczniów jest napisanie artykułu do gazetki szkolnej, pt.: Wo möchte ich nach dem Abi wohnen?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: nauczyciel sugeruje uczniom powtórzenie znanego słownictwa z zakresu budynków mieszkalnych, miejsc zamieszkania; alternatywnych form zamieszkania (alternativ wohnen);

  • w trakcie lekcji: uczniowie analizują teksty ogłoszeń mieszkaniowych pod kątem zawartości słownictwa z multimedium. Uzupełniają mapę pojęć;

  • po lekcji: symulacja rozmowy w sprawie wynajmu mieszkania z wykorzystaniem kart dialogowych przygotowanych przez nauczyciela. Role na kartach zawierają opis niecodziennych wymagań gospodarzy i lokatorów, np. rozmowa o możliwości wynajmu mieszkania przez osobę, która ma dużo zwierząt.

Wykaz źródeł

Statistiken zum Fertigbau, de.statista.com