Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.11.6
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was machst du für deine Gesundheit?/Co robisz dla swojego zdrowia?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność informowania i udzielania porad na temat zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
podaje przykłady zdrowego stylu życia;
przedstawia koledze pomysły na wspólne spędzenie wieczoru;
formułuje własne zdanie na temat zmiany przyzwyczajeń żywieniowych.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek pozajęzykowych, np. ilustracje, diagramy, wykresy, struktura i układ tekstu;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, unikanie tematu rozmowy bądź jego zmiana, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (np. z kolegami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, prelekcja, wyjaśnianie, praca z tekstem, wykład informacyjny w formie audio i/lub wideo, podcast,
aktywizująca: gry dydaktyczne, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
kolorowe karteczki.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji Czy wiesz, że… na temat elementów zdrowego stylu życia.
Jako ciekawostkę nauczyciel może podać informację, że stres i brak odpoczynku warunkują coraz częściej występującą chorobę cywilizacyjną XXI wieku, jaką jest depresja, oraz przyczyniają się do powstania syndromu wypalenia zawodowego.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zdrowego stylu życia.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytanie: Was machst du für deine Gesundheit?, a następnie w parach porównują swoje odpowiedzi. Na forum kilka par prezentuje swoje zwyczaje, np.: Wir beide treiben gern Sport, aber ich laufe zweimal die Woche und meine Freundin fährt Rad.
Następnie każda para analizuje tekst Mein Lebensstil definiert mich, zastanawiając się nad odpowiedzią na pytania przygotowane przez nauczyciela, np: Warum hat Karin ihr Leben verändert? Wie war Karin's Leben, als sie 16 Jahre alt war?. Po prezentacji odpowiedzi na pytania uczniowie wykonują polecenia do tekstu, określają główną myśl tekstu, zadania typu: połącz/dobierz. Podają inne znane im przykłady świadomego stylu życia.
Nauczyciel przygotowuje dla każdego ucznia zestaw pytań na kolorowych karteczkach samoprzylepnych, np. w kolorze zielonym (Was hat dir an der Aussage des Teenagers gefallen? Nenne eine Sache.), żółtym (Was findest du kontrovers oder schwer zu akzeptieren in der Aussage des Teenagers? Nenne eine Sache.) i czerwonym (Was hat dich in der Aussage des Teenagers überrascht? Nenne eine Sache. Was möchtest du darüber gerne mehr erfahren?). Uczniowie słuchają wypowiedzi nastolatków na temat ich stylu życia (część Plik audio).
Po przesłuchaniu każdego tekstu uczeń zapisuje na karteczce samoprzylepnej w kolorze zielonym jedną rzecz, która mu się podobała lub którą uważa za pozytywną w wypowiedzi nastolatka; na karteczce w kolorze żółtym jedną rzecz, którą uważa za kontrowersyjną lub trudną do zaakceptowania w wypowiedzi nastolatka; na karteczce w kolorze czerwonym zaś jedną rzecz, która go zaskoczyła lub o której chciałby się dowiedzieć więcej. Uczniowie przyklejają karteczki na tablicę. Nauczyciel porządkuje wypowiedzi/pytania uczniów według kryterium ich podobieństwa. Wybrani uczniowie omawiają swoje uwagi na temat każdego tekstu; zaczynając od karteczek zielonych, kończąc na karteczkach czerwonych. Uczniowie w swoich wypowiedziach odnoszą się także do uwag/pytań innych uczniów. Uczniowie w parach wykonują polecenia do Pliku audio.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opowiadają o zdrowym stylu życia i udzielają porad w tym zakresie.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie konstruują wpis na forum o zdrowiu, realizując polecenie do Aufgabe 8. Jako uatrakcyjnienie zadania domowego uczeń może przygotować grafik/plan aktywności, uwzględniając zdrowe odżywianie i czas na odpoczynek w formie plakatu, prezentacji multimedialnej i zaprezentować na kolejnej lekcji w formie wypowiedzi ustnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, przygotowanie minimum pięciu fiszek ze słówkiem związanym z tematem (strona pierwsza) i ilustracją (strona druga).
W trakcie lekcji: zabawa w kalambury. Nauczyciel pokazuje chętnemu uczniowi karteczkę z zapisanym zwrotem z pliku audio, np. meditieren, auf Alkohol und Zigaretten verzichten, die Essgewohnheiten umstellen, mit der Natur umgehen, a zadaniem ucznia jest przedstawienie tych zwrotów w formie pantomimy lub rysunkowej (na tablicy). Pozostali uczniowie zgadują, który zwrot jest prezentowany.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Ustalenie harmonogramu tygodnia, w którym uczeń zaplanuje wykonywanie czynności dla poprawy swojego zdrowia i samopoczucia.