Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Światło w filmie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zaznajamia się z podstawowymi funkcjami i rodzajami światła;

  • wyjaśnia różnicę między światłem twardym a miękkim;

  • korzysta z różnych rodzajów świateł w filmie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Światło w filmie”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się sekcją „Przeczytaj” oraz z filmem w sekcji „Film edukacyjny I”.

  2. Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Każda z nich proszona jest o przygotowanie scenariusza filmu przeznaczonego na blog kulinarny.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: W jaki sposób można uzyskać cień w przestrzeni scenicznej? Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.

  3. Nauczyciel rozpoczyna wykład: Podstawowe funkcje światła.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałami filmowymi Domowe metody oświetlenia filmu oraz Temperatura barwowa w sekcji „Film edukacyjny II”.

  2. Uczestnicy zajęć tworzą cztery grupy. Nauczyciel zadaje pytanie: Jaka różnica występuje między światłem twardym a miękkim? Następuje burza mózgów. Każda grupa wymienia i prezentuje na forum klasy własne propozycje uzyskania omawianych rodzajów świateł. Nauczyciel analizuje.

  3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 w sekcji „Film edukacyjny I”. Nauczyciel rysuje na tablicy słońce, a uczniowie wypisują wady wykorzystanego w zadaniu rodzaju światła. Nauczyciel komentuje.

  4. Uczniowie siadają w utworzonych przed lekcją grupach i wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Film edukacyjny I”. W swoich projektach wykorzystują uzyskaną wiedzę i metody. Nauczyciel analizuje prace w późniejszym czasie.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć uczniowie przy pomocy nauczyciela wykonują i omawiają polecenie 1 w sekcji „Film edukacyjny II”.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.

Materiały pomocnicze:

  • Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Światło w filmie”.