Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Światło w filmie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
zaznajamia się z podstawowymi funkcjami i rodzajami światła;
wyjaśnia różnicę między światłem twardym a miękkim;
korzysta z różnych rodzajów świateł w filmie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Światło w filmie”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się sekcją „Przeczytaj” oraz z filmem w sekcji „Film edukacyjny I”.
Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Każda z nich proszona jest o przygotowanie scenariusza filmu przeznaczonego na blog kulinarny.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: W jaki sposób można uzyskać cień w przestrzeni scenicznej? Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Nauczyciel rozpoczyna wykład: Podstawowe funkcje światła.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałami filmowymi Domowe metody oświetlenia filmu oraz Temperatura barwowa w sekcji „Film edukacyjny II”.
Uczestnicy zajęć tworzą cztery grupy. Nauczyciel zadaje pytanie: Jaka różnica występuje między światłem twardym a miękkim? Następuje burza mózgów. Każda grupa wymienia i prezentuje na forum klasy własne propozycje uzyskania omawianych rodzajów świateł. Nauczyciel analizuje.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 w sekcji „Film edukacyjny I”. Nauczyciel rysuje na tablicy słońce, a uczniowie wypisują wady wykorzystanego w zadaniu rodzaju światła. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie siadają w utworzonych przed lekcją grupach i wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Film edukacyjny I”. W swoich projektach wykorzystują uzyskaną wiedzę i metody. Nauczyciel analizuje prace w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć uczniowie przy pomocy nauczyciela wykonują i omawiają polecenie 1 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Materiały pomocnicze:
Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Światło w filmie”.