Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Luc, Jacek Szmańda
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przykłady wpływu działalności człowieka na degradację i dewastację pedosfery i biosfery
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
8) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i rozumie potrzebę ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje własne propozycje sposobów rozwiązania takich konfliktów;
10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia przykłady dewastacji i degradacji pedosfery i biosfery,
określa przyczyny degradacji środowiska związane z działalnością człowieka,
proponuje przykłady zapobiegania dewastacji i degradacji pedosfery i biosfery.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: dyskusja, mapa myśli
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny/tablica interaktywna/tablety, arkusze papieru i pisaki
Materiały pomocnicze
Geografia gospodarcza świata, I. Fierla (red.), PWE, Warszawa 2003.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie w tematykę zajęć. Nauczyciel otwiera dyskusję na temat relacji człowiek – środowisko. Uczniowie wskazują przykłady wpływu dzialalności człowieka na środowisko, nauczyciel zwraca uwagę na związki przyczynowo‑skutkowe.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Rozwijając wątki poruszone we wprowadzającej dyskusji, uczniowie podają i krótko omawiają przykłady wpływu działalności człowieka na degradację i dewastację pedosfery i biosfery. Uczniowie mogą korzystać z części „Przeczytaj” e‑materiału.
Nauczyciel omawia zasady wykonania zadania; zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem edukacyjnym i wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału w formie mapy myśli – praca w grupach, liczbę grup określa nauczyciel, grupy otrzymują arkusze papieru i pisaki.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, po zakończeniu wszystkich prezentacji podsumowuje, w razie potrzeby uzupełnia.
Uczniowie, nadal pracując w grupach, zastanawiają się nad problemem: jaki może być wpływ każdego z nas na degradację i dewastację biosfery i pedosfery? jakie działania możemy podejmować na co dzień, aby chronić środowisko przyrodnicze? Dyskusja, w jej podsumowaniu nauczyciel podkreśla znaczenie postawy współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (praca indywidualna lub praca w parach). Wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują wyniki pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co ich zainteresowało, na jaki temat chcieliby dowiedzieć się więcej itd.
Nauczyciel przypomina cele lekcji i ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Sporządzenie syntetycznej notatki z przeprowadzonej na lekcji dyskusji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach innych lekcji poświęconych zagadnieniom z działu Człowiek a środowisko geograficzne (zakres podstawowy: XIII). Może zostać wykorzystany także w ramach lekcji poświęconej konieczności racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony przyrody (zakres podstawowy: X. 4).