Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Fotosynteza typu CIndeks dolny 4 i CAM

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
4. Fotosynteza. Uczeń:
3) analizuje na podstawie schematu przebieg fazy zależnej od światła oraz fazy niezależnej od światła; wyróżnia substraty i produkty obu faz; wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w fazie niezależnej od światła;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz wpływ warunków środowiska na modyfikacje przebiegu fotosyntezy u roślin narażonych na suszę.

  • Przedstawisz dwuetapowy mechanizm asymilacji dwutlenku węgla przez rośliny typu CIndeks dolny 4 i typu CAM.

  • Opiszesz przebieg głównych etapów fotosyntezy typu CIndeks dolny 4 i typu CAM.

  • Wskażesz podobieństwa i różnice pomiędzy trzema różnymi typami fotosyntezy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Fotosynteza typu CIndeks dolny 4CAM”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 2 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że rośliny klimatu gorącego i suchego muszą zamykać aparaty szparkowe, zapobiegając w ten sposób nadmiernej utracie wody. Tym samym zmniejszają jednak dopływ dwutlenku węgla z otaczającej atmosfery, przez co maleje ich wydajność fotosyntetyczna. Wiele roślin żyjących w tego typu środowiskach wykształciło specjalne mechanizmy zwiększające stężenie lub umożliwiające magazynowanie dwutlenku węgla w liściu – są to rośliny typu CIndeks dolny 4 i typu CAM. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie czterech przykładów gatunków roślin każdego z omawianych typów. Następnie pyta ich, czy wiedzą, jakie czynniki wpływają na otwieranie i zamykanie aparatu szparkowego u roślin typu CIndeks dolny 3, a jakie u roślin typu CAM. Prosi o porównanie tych czynników w obu grupach roślin.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z filmem samouczkiem pt. „Fotosynteza typu CIndeks dolny 4 i CAM”. Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie rozwiązują polecenie nr 1: porównują fotosyntezę typu CIndeks dolny 4 i typu CAM pod względem czasu i miejsca asymilacji dwutlenku węgla. Ochotnicy przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.

  2. Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w udostępnionym e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:
    – W jaki sposób dwuetapowy mechanizm asymilacji dwutlenku węgla stanowi przystosowanie roślin typu CIndeks dolny 4CAM do środowiska życia?
    – Dlaczego przy zamkniętych aparatach szparkowych i ograniczonej wymianie gazowej rośliny typu CAM przeprowadzają karboksylację?
    Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
    1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
    2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
    3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
    4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
    5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym – odnosząc się do tekstu z ćwiczenia 6 – mają za zadanie uzupełnić zdania na temat budowy i właściwości komórek miękiszu asymilacyjnego Suaeda aralocaspica) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie opisać za pomocą linii czasu główne etapy przebiegu fotosyntezy typu CIndeks dolny 4 i typu CAM. Następnie grupy prezentują swoje linie czasu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  3. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście podsumowuje omówione zagadnienia.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1 oraz od 3 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:

  • Nauczyciel może wykorzystać film samouczek na lekcji „Fotosynteza typu CIndeks dolny 4 i CAM jako wyraz adaptacji do warunków środowiska”.