Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.3.3
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mein Klassenzimmer / Moja sala lekcyjna
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania sali lekcyjnej.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni przedmioty znajdujące się w sali lekcyjnej;
poda przykłady wyposażenia różnych sal;
opisze salę lekcyjną.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji; wszystkie te działania powinny docelowo służyć rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego, w tym w pracy, również w odniesieniu do ścieżki własnej kariery zawodowej;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, w tym przypadku katalogu interaktywnego.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, katalog interaktywny;
praktyczna – dyskusja, burza mózgów, tworzenie opisu;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w części Wprowadzenie na temat wyposażenia typowej sali lekcyjnej w Niemczech i pyta ich: Ist das so wie bei uns oder anders? Was ist anders?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, a następnie wykonują w parach na jego podstawie Übung 1 i 2 - zaznaczają elementy wyposażenia idealnej sali lekcyjnej oraz dopasowują elementy do kategorii.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym i na tej podstawie rozwiązują Übung 1 (dopasowują elementy wyposażenia do odpowiednich sal lekcyjnych) w części Katalog interaktywny.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady: Das ist ein Klassenzimmer. Das Klassenzimmer ist groß. Zwraca uwagę uczniów na użycie rodzajnika określonego i nieokreślonego w tych zdaniach.
Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik i wykonują Übung 2 z części Katalog interaktywny - uzupełniają zdania brakującymi rodzajnikami oraz Aufgabe 3 (uzupełniają zdania brakującymi elementami), 5 (tłumaczą zdania) i 6 (uzupełniają zdania) z części Sprawdź się w celu utrwalenia użycia rodzajnika nieokreślonego i określonego.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 3–4‑osobowych. Korzystając z pytań pomocniczych z Übung 3 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 8 w części Sprawdź się, przygotowują opis nowoczesnej sali lekcyjnej Wie soll ein modernes Klassenzimmer aussehen? Wyniki pracy w grupach prezentowane są na forum.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z katalogiem interaktywnym, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z katalogu do dyskusji na temat sal lekcyjnych oraz ich wyposażenia;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu elementów wyposażenia sali lekcyjnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0