Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: Biologia
Temat: Antygeny zgodności tkankowej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są antygeny zgodności tkankowej.
Przedstawisz rolę antygenów zgodności tkankowej w regulacji aktywności układu immunologicznego i transplantologii.
Omówisz klasy antygenów zgodności tkankowej oraz prezentację antygenu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przypomnienie, czym są antygeny i jaką pełnią funkcję w odpowiedzi immunologicznej.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, przedstawiającą limfocyt T. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wykazanie jej powiązania z tematem.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się samodzielnie z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.
Nauczyciel wyświetla film samouczek pt. „Antygeny zgodności tkankowej”. Następnie uczniowie w czteroosobowych grupach – na podstawie wiadomości z sekcji „Przeczytaj” oraz filmu – tworzą notatkę w formie mapy myśli. Powinni uwzględnić na niej następujące zagadnienia:
Czym są cząsteczki MHC klasy I i II i jakie pełnią funkcje?
Jaką rolę odgrywają cząsteczki MHC w odrzucaniu przeszczepów?
Czym są antygeny i jakie pełnią funkcje?
Czym jest spowodowane odrzucenie przeszczepu?
Jak można zmniejszyć ryzyko odrzucenia przeszczepu i z czym to się wiąże?
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje mapy. Nauczyciel z całą klasą wyłania najlepszą mapę, tzn. taką, która w skondensowany i poprawny sposób przedstawia informacje na temat wszystkich wymienionych wyżej zagadnień.
Uczniowie w czteroosobowych grupach wykonują ćwiczenia nr 7 (dotyczące zespołu nagich limfocytów typu II) i 8 (dotyczące genów kodujących MHC klasy I), a następnie prezentują swoje rozwiązania i w przypadku błędnych odpowiedzi dokonują korekty z nauczycielem.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wybiera ucznia, który dokończy czytane przez nauczyciela zdanie (zob. materiały pomocnicze). Jeśli uczeń odpowie poprawnie, wskazuje osobę, która dokończy kolejne zdanie czytane przez nauczyciela. W przypadku udzielenia niepoprawnej odpowiedzi zdanie kończy chętny uczeń i wskazuje kolejną osobę.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.
Materiały pomocnicze
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka
Film samouczek może zostać wykorzystany na lekcji Przeszczepy – rodzaje i problem odrzucania.