Numer e‑materiału: 1.2.12.5
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wir sind im Wald / Jesteśmy w lesie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wybranych zwierząt i roślin leśnych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • określa położenie (na górze i na dole);

  • mówi, jakie zwierzęta i rośliny spotyka w czasie wycieczki do lasu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcji języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejęności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • uczenie się przez zabawę.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • podająca;

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • praca z plakatem;

    • dyskusja.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • nagranie odgłosów lasu.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Na kolejnych zajęciach uczniowie grają w grę w ramach rozgrzewki językowej. Domino może być również wykorzystane podcza powtórki materiału.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu. Włącza muzykę z dźwiękami lasu. Uczniowie starają się rozpoznać odgłosy zwierząt (np. śpiew ptaków). Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wycieczek do lasu, prezentując „dary” lasu: szyszki, gałązki drzew leśnych, patyki itp. Przykładowe pytania: czy uczniowie lubią chodzić do lasu, kiedy byli ostatnio na wycieczce w lesie, co tam widzieli, czy spotkali jakieś zwierzęta, czy podczas wycieczek do lasu zbierają jakieś rośliny, czy ich zdaniem las w Niemczech różni się bardzo od lasu w Polsce.

plenum

10 min

Zajęcia można rozpocząć w kręgu na dywanie. 

Nauczyciel odtwarza uczniom nagranie wypowiedzi Ampla i dołączoną do tego ilustrację. Pyta uczniów, co zapamiętał Ampel ze swojej wyprawy do lasu (e‑materiał: Wprowadzenie).

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na ilustracjach, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, co mogło ich zainteresować podczas wycieczki do lasu (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.

Faza realizacyjna

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie prosi uczniów, by odgadli, co zainteresowało Bena, Leę i Alexa na wycieczce w lesie.

plenum

20 min

Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy dobrze usłyszeli i zapamiętali nazwy zwierząt oraz roślin leśnych występujących w dialogu.

praca indywidualna 

Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie nazw zwierząt za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel wiesza karty obrazkowe zwierząt.

Nauczyciel wprowadza pojęcia oben, unten (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie zaprasza ochotników, by umieścili na górze lub na dole tablicy zdjęcia ptaka, jeża i grzyba (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Przykład 1: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania Wo ist der Vogel?: Tim: Emma, schau …, da oben ist der Vogel. Emma: Wo? Tim: Guck mal, da ist der Baum und da oben ist der Vogel (rysunek przedstawiający ptaka nad drzewem).

Przykład 2: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania: Wo sind ein Igel und ein Pilz? Ben: Und da unten sind ein Igel und ein Pilz (rysunek przedstawiający jeża i grzyb pod drzewem).

praca indywidualna 

jedna ilustracja ukazująca fragment lasu

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak powiedzieć, że są w lesie. Uczniowie wypowiadają na głos zdanie: Wir sind im Wald (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Uczniowie otrzymują karty z rysunkami zwierząt i podpisami do nich (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ich zadaniem jest dopasowanie nazwy do obrazka. Jeżeli uczniowie nie znają któregoś wyrazu, nauczyciel udziela podpowiedzi.

praca w parach

Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie podają kolejność występujących w nim zwierząt i roślin.

plenum

Nauczyciel wiesza na tablicy kolejno karty obrazkowe z występującymi w nagraniu roślinami i zwierzętami.

Uczniowie pracują z kartą pracy, kolorują zwierzęta, których nazwy usłyszą w nagraniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca indywidualna

kolorowanka przedstawiająca las z takimi elementami jak: der Baum, der Hase, der Vogel, die Ameise, der Pilz, der Fuchs, der Igel, die Spinne

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach grają w grę double – dostosowaną do tematyki lekcji. Nazywają elementy wspólne (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

15 min

Nauczyciel zaprasza klasę na dywan. Uczniowie siedzący w kręgu podają odpowiedzi na zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). W ramach podpowiedzi nauczyciel może wypowiadać pierwsze litery wyrazów będących poprawnymi rozwiązaniami: die A …, der H …, der V …, der F …, der I …, die S …

plenum

Na zakończenie lekcji nauczyciel kładzie na środku dywanu duży plakat lasu, dekorując go również tematycznymi rekwizytami. Każdy uczeń otrzymuje ilustrację zwierzęcia lub rośliny, które pojawiły się na lekcji. Nauczyciel mówi, gdzie jest jakaś roślina lub jakieś zwierzę (oben, unten). Uczniowie umieszczają ilustracje na plakacie zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.

Faza wprowadzająca

Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu. Włącza muzykę z dźwiękami lasu. Uczniowie starają się rozpoznać odgłosy zwierząt (np. śpiew ptaków). Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wycieczek do lasu, prezentując „dary” lasu: szyszki, gałązki drzew leśnych, patyki itp. Przykładowe pytania: czy uczniowie lubią chodzić do lasu, kiedy byli ostatnio na wycieczce w lesie, co tam widzieli, czy spotkali jakieś zwierzęta, czy podczas wycieczek do lasu zbierają jakieś rośliny, czy ich zdaniem las w Niemczech różni się bardzo od lasu w Polsce.

plenum

10 min

Zajęcia można rozpocząć w kręgu na dywanie. 

Nauczyciel odtwarza uczniom nagranie wypowiedzi Ampla i dołączoną do tego ilustrację. Pyta uczniów, co zapamiętał Ampel ze swojej wyprawy do lasu (e‑materiał: Wprowadzenie).

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na ilustracjach, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, co mogło ich zainteresować podczas wycieczki do lasu (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.

Faza realizacyjna

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie prosi uczniów, by odgadli, co zainteresowało Bena, Leę i Alexa na wycieczce w lesie.

plenum

20 min

Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy dobrze usłyszeli i zapamiętali nazwy zwierząt oraz roślin leśnych występujących w dialogu.

praca indywidualna 

Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie nazw zwierząt za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel wiesza karty obrazkowe zwierząt.

Nauczyciel wprowadza pojęcia oben, unten (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie zaprasza ochotników, by umieścili na górze lub na dole tablicy zdjęcia ptaka, jeża i grzyba (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Przykład 1: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania Wo ist der Vogel?: Tim: Emma, schau …, da oben ist der Vogel. Emma: Wo? Tim: Guck mal, da ist der Baum und da oben ist der Vogel (rysunek przedstawiający ptaka nad drzewem).

Przykład 2: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania: Wo sind ein Igel und ein Pilz? Ben: Und da unten sind ein Igel und ein Pilz (rysunek przedstawiający jeża i grzyb pod drzewem).

praca indywidualna 

jedna ilustracja ukazująca fragment lasu

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak powiedzieć, że są w lesie. Uczniowie wypowiadają na głos zdanie: Wir sind im Wald (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Uczniowie otrzymują karty z rysunkami zwierząt i podpisami do nich (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ich zadaniem jest dopasowanie nazwy do obrazka. Jeżeli uczniowie nie znają któregoś wyrazu, nauczyciel udziela podpowiedzi.

praca w parach

Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie podają kolejność występujących w nim zwierząt i roślin.

plenum

Nauczyciel wiesza na tablicy kolejno karty obrazkowe z występującymi w nagraniu roślinami i zwierzętami.

Uczniowie pracują z kartą pracy, kolorują zwierzęta, których nazwy usłyszą w nagraniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca indywidualna

kolorowanka przedstawiająca las z takimi elementami jak: der Baum, der Hase, der Vogel, die Ameise, der Pilz, der Fuchs, der Igel, die Spinne

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach grają w grę double – dostosowaną do tematyki lekcji. Nazywają elementy wspólne (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

15 min

Nauczyciel zaprasza klasę na dywan. Uczniowie siedzący w kręgu podają odpowiedzi na zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). W ramach podpowiedzi nauczyciel może wypowiadać pierwsze litery wyrazów będących poprawnymi rozwiązaniami: die A …, der H …, der V …, der F …, der I …, die S …

plenum

Na zakończenie lekcji nauczyciel kładzie na środku dywanu duży plakat lasu, dekorując go również tematycznymi rekwizytami. Każdy uczeń otrzymuje ilustrację zwierzęcia lub rośliny, które pojawiły się na lekcji. Nauczyciel mówi, gdzie jest jakaś roślina lub jakieś zwierzę (oben, unten). Uczniowie umieszczają ilustracje na plakacie zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec