Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.12.5
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wir sind im Wald / Jesteśmy w lesie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wybranych zwierząt i roślin leśnych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu. Włącza muzykę z dźwiękami lasu. Uczniowie starają się rozpoznać odgłosy zwierząt (np. śpiew ptaków). Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wycieczek do lasu, prezentując „dary” lasu: szyszki, gałązki drzew leśnych, patyki itp. Przykładowe pytania: czy uczniowie lubią chodzić do lasu, kiedy byli ostatnio na wycieczce w lesie, co tam widzieli, czy spotkali jakieś zwierzęta, czy podczas wycieczek do lasu zbierają jakieś rośliny, czy ich zdaniem las w Niemczech różni się bardzo od lasu w Polsce. | plenum | 10 min | Zajęcia można rozpocząć w kręgu na dywanie. |
Nauczyciel odtwarza uczniom nagranie wypowiedzi Ampla i dołączoną do tego ilustrację. Pyta uczniów, co zapamiętał Ampel ze swojej wyprawy do lasu (e‑materiał: Wprowadzenie). | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na ilustracjach, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, co mogło ich zainteresować podczas wycieczki do lasu (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie prosi uczniów, by odgadli, co zainteresowało Bena, Leę i Alexa na wycieczce w lesie. | plenum | 20 min | |
Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy dobrze usłyszeli i zapamiętali nazwy zwierząt oraz roślin leśnych występujących w dialogu. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie nazw zwierząt za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | Nauczyciel wiesza karty obrazkowe zwierząt. | |
Nauczyciel wprowadza pojęcia oben, unten (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie zaprasza ochotników, by umieścili na górze lub na dole tablicy zdjęcia ptaka, jeża i grzyba (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | |||
Przykład 1: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania Wo ist der Vogel?: Tim: Emma, schau …, da oben ist der Vogel. Emma: Wo? Tim: Guck mal, da ist der Baum und da oben ist der Vogel (rysunek przedstawiający ptaka nad drzewem). Przykład 2: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania: Wo sind ein Igel und ein Pilz? Ben: Und da unten sind ein Igel und ein Pilz (rysunek przedstawiający jeża i grzyb pod drzewem). | praca indywidualna | jedna ilustracja ukazująca fragment lasu | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak powiedzieć, że są w lesie. Uczniowie wypowiadają na głos zdanie: Wir sind im Wald (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | ||
Uczniowie otrzymują karty z rysunkami zwierząt i podpisami do nich (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ich zadaniem jest dopasowanie nazwy do obrazka. Jeżeli uczniowie nie znają któregoś wyrazu, nauczyciel udziela podpowiedzi. | praca w parach | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie podają kolejność występujących w nim zwierząt i roślin. | plenum | Nauczyciel wiesza na tablicy kolejno karty obrazkowe z występującymi w nagraniu roślinami i zwierzętami. | |
Uczniowie pracują z kartą pracy, kolorują zwierzęta, których nazwy usłyszą w nagraniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | praca indywidualna | kolorowanka przedstawiająca las z takimi elementami jak: der Baum, der Hase, der Vogel, die Ameise, der Pilz, der Fuchs, der Igel, die Spinne | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie w parach grają w grę double – dostosowaną do tematyki lekcji. Nazywają elementy wspólne (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | 15 min | |
Nauczyciel zaprasza klasę na dywan. Uczniowie siedzący w kręgu podają odpowiedzi na zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). W ramach podpowiedzi nauczyciel może wypowiadać pierwsze litery wyrazów będących poprawnymi rozwiązaniami: die A …, der H …, der V …, der F …, der I …, die S … | plenum | ||
Na zakończenie lekcji nauczyciel kładzie na środku dywanu duży plakat lasu, dekorując go również tematycznymi rekwizytami. Każdy uczeń otrzymuje ilustrację zwierzęcia lub rośliny, które pojawiły się na lekcji. Nauczyciel mówi, gdzie jest jakaś roślina lub jakieś zwierzę (oben, unten). Uczniowie umieszczają ilustracje na plakacie zgodnie ze wskazówkami nauczyciela. | |||
Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu. Włącza muzykę z dźwiękami lasu. Uczniowie starają się rozpoznać odgłosy zwierząt (np. śpiew ptaków). Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wycieczek do lasu, prezentując „dary” lasu: szyszki, gałązki drzew leśnych, patyki itp. Przykładowe pytania: czy uczniowie lubią chodzić do lasu, kiedy byli ostatnio na wycieczce w lesie, co tam widzieli, czy spotkali jakieś zwierzęta, czy podczas wycieczek do lasu zbierają jakieś rośliny, czy ich zdaniem las w Niemczech różni się bardzo od lasu w Polsce.
plenum
10 min
Zajęcia można rozpocząć w kręgu na dywanie.
Nauczyciel odtwarza uczniom nagranie wypowiedzi Ampla i dołączoną do tego ilustrację. Pyta uczniów, co zapamiętał Ampel ze swojej wyprawy do lasu (e‑materiał: Wprowadzenie).
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na ilustracjach, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, co mogło ich zainteresować podczas wycieczki do lasu (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie słuchają dialogu, starając się zrozumieć jego sens (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.
Faza realizacyjna
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog, a następnie prosi uczniów, by odgadli, co zainteresowało Bena, Leę i Alexa na wycieczce w lesie.
plenum
20 min
Uczniowie słuchają dialogu po raz trzeci. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy dobrze usłyszeli i zapamiętali nazwy zwierząt oraz roślin leśnych występujących w dialogu.
praca indywidualna
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie nazw zwierząt za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
Nauczyciel wiesza karty obrazkowe zwierząt.
Nauczyciel wprowadza pojęcia oben, unten (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie zaprasza ochotników, by umieścili na górze lub na dole tablicy zdjęcia ptaka, jeża i grzyba (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
Przykład 1: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania Wo ist der Vogel?: Tim: Emma, schau …, da oben ist der Vogel. Emma: Wo? Tim: Guck mal, da ist der Baum und da oben ist der Vogel (rysunek przedstawiający ptaka nad drzewem).
Przykład 2: Nauczyciel odtwarza fragment nagrania do pytania: Wo sind ein Igel und ein Pilz? Ben: Und da unten sind ein Igel und ein Pilz (rysunek przedstawiający jeża i grzyb pod drzewem).
praca indywidualna
jedna ilustracja ukazująca fragment lasu
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak powiedzieć, że są w lesie. Uczniowie wypowiadają na głos zdanie: Wir sind im Wald (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
Uczniowie otrzymują karty z rysunkami zwierząt i podpisami do nich (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ich zadaniem jest dopasowanie nazwy do obrazka. Jeżeli uczniowie nie znają któregoś wyrazu, nauczyciel udziela podpowiedzi.
praca w parach
Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie podają kolejność występujących w nim zwierząt i roślin.
plenum
Nauczyciel wiesza na tablicy kolejno karty obrazkowe z występującymi w nagraniu roślinami i zwierzętami.
Uczniowie pracują z kartą pracy, kolorują zwierzęta, których nazwy usłyszą w nagraniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
praca indywidualna
kolorowanka przedstawiająca las z takimi elementami jak: der Baum, der Hase, der Vogel, die Ameise, der Pilz, der Fuchs, der Igel, die Spinne
Faza podsumowująca
Uczniowie w parach grają w grę double – dostosowaną do tematyki lekcji. Nazywają elementy wspólne (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
15 min
Nauczyciel zaprasza klasę na dywan. Uczniowie siedzący w kręgu podają odpowiedzi na zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). W ramach podpowiedzi nauczyciel może wypowiadać pierwsze litery wyrazów będących poprawnymi rozwiązaniami: die A …, der H …, der V …, der F …, der I …, die S …
plenum
Na zakończenie lekcji nauczyciel kładzie na środku dywanu duży plakat lasu, dekorując go również tematycznymi rekwizytami. Każdy uczeń otrzymuje ilustrację zwierzęcia lub rośliny, które pojawiły się na lekcji. Nauczyciel mówi, gdzie jest jakaś roślina lub jakieś zwierzę (oben, unten). Uczniowie umieszczają ilustracje na plakacie zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0