Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.2.3
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: So funktioniert unsere WG! / Tak wygląda nasze wspólnie wynajmowane mieszkanie!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat prac domowych i zasad współżycia ze współlokatorami.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje zasady współżycia obowiązujące we wspólnie wynajmowanym mieszkaniu;
poznaje nazwy czynności związanych z korzystaniem ze wspólnie wynajmowanego mieszkania;
przedstawia problemy wspólnego mieszkania z innymi studentami w formie e‑maila.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym (np. angielskim), tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca – praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca – gry dydaktyczne, Think‑Pair‑Share;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
tekst podzielony na trzy fragmenty,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” o organizacji zasad współpracy i współżycia studentów w czasie studiów.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: rodzaje i formy zakwaterowania, zamieszkania studentów, praca i obowiązki domowe.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat konieczności organizacji wspólnego funkcjonowania młodych ludzi poprzez określenie pewnych zasad/regulaminów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich otrzymuje fragment tekstu z sekcji Przeczytaj. Uczniowie analizują dany fragment, zadają do niego pytania i wyjaśniają słownictwo. Następnie stworzone zostają nowe grupy, w taki sposób sposób, aby w każdej były osoby analizujące różne fragmenty tekstu. „Eksperci” od poszczególnych fragmentów opowiadają o „swoim” fragmencie, wyjaśniają, odpowiadają na pytania koleżanek i kolegów.
Na etapie wykonywania zadań do sekcji Przeczytaj nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum.Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z grą edukacyjną. Następnie tworzą cztery pytania do tematu Haushalt w oparciu o multimedium. Pytania zostają zapisane na tablicy oraz przepisane na karty pracy. W kolejnym etapie uczniowie, chodząc po klasie, zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Odpowiedzi zapisują na kartach pracy.
Uczniowie wykonują polecenia w części Gra edukacyjna.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują zasady współżycia studentów i tworzą e‑mail na podany temat. E‑maile odczytane zostaną na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania Das hat mir heute zu denken gegeben … Następnie zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: piszą e‑mail na temat problemów ze współlokatorami oraz proszą o pomoc w tym zakresie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują fiszki do tematu, którymi się wymieniają;
w trakcie lekcji: uczniowie przyjmują rolę hipotetycznych współlokatorów i formułują własny regulamin, na którym opierałoby się ich wspólne studenckie mieszkanie, wyniki swojej pracy prezentują na forum klasy;
po lekcji: uczniowie przygotowują w grupach quiz, który na kolejnych zajęciach będzie wykorzystany jako materiał otwierający lekcję.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0