Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Kultura starożytnej Grecji. Rola teatru i sportu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
3) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków w dziedzinie filozofii, teorii społecznych, literatury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem ich wkładu w kulturę europejską.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje kulturę grecką i filozofię codziennego życia antycznych Greków;

  • wyjaśnia, jaką rolę odgrywał sport w antycznej kulturze greckiej i czym były igrzyska;

  • omawia powstanie teatru greckiego;

  • przedstawia wpływ kultury greckiej na współczesną sztukę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kultura starożytnej Grecji. Rola teatru i sportu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może ich podzielić na grupy (lub rozdzielić zagadnienia):

  • grupy 1 i 4 – Najważniejsze cechy kultury greckiej,

  • grupy 2 i 5 – Sport w antycznej Grecji,

  • grupy 3 i 6 – Teatr w antycznej Grecji.

Nauczyciel udziela im wskazówek bibliograficznych oraz służy wsparciem merytorycznym. Uczniowie mogą wzbogacać prezentacje, wykorzystując informacje z dodatkowych źródeł.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel prosi uczniów, by sformułowali pytania związane z tematem lekcji: czego chcieliby się dowiedzieć z omawianego zakresu materiału? Czego ich zdaniem jeszcze nie wiedzą?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom (lub ochotnikom) zaprezentowanie swoich prac przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko dyskutują o przedstawionych pracach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Przedstaw cechy cywilizacji greckiej. Porównaj ją z innymi cywilizacjami starożytnymi” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Odtwarza oba materiały filmowe (z sekcji „Film edukacyjny” i z sekcji „Przeczytaj”). Po ustalonym czasie wybrana para przedstawia swoją odpowiedź, nauczyciel weryfikuje jej poprawność.

  3. Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem poświęconym miejscu sportu w życiu starożytnych Greków i znaczeniu igrzysk. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń 2 i 3. Analizuje rolę sportu, a także podobieństwa i różnice między antycznymi a współczesnymi olimpiadami. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

D. Musiał, Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.

Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.

Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 2005.

G. RealeHistoria filozofii starożytnej, t. 1–5, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1999.

N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, tłum. E. Tabakowska, Kraków 2001.

Wskazówki metodyczne:

Film oraz audiobook mogą być wykorzystane do przygotowania się przez uczniów do lekcji powtórkowej dotyczącej kultury i cywilizacji antycznej Grecji.