Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Kultura starożytnej Grecji. Rola teatru i sportu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje kulturę grecką i filozofię codziennego życia antycznych Greków;
wyjaśnia, jaką rolę odgrywał sport w antycznej kulturze greckiej i czym były igrzyska;
omawia powstanie teatru greckiego;
przedstawia wpływ kultury greckiej na współczesną sztukę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kultura starożytnej Grecji. Rola teatru i sportu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może ich podzielić na grupy (lub rozdzielić zagadnienia):
grupy 1 i 4 – Najważniejsze cechy kultury greckiej,
grupy 2 i 5 – Sport w antycznej Grecji,
grupy 3 i 6 – Teatr w antycznej Grecji.
Nauczyciel udziela im wskazówek bibliograficznych oraz służy wsparciem merytorycznym. Uczniowie mogą wzbogacać prezentacje, wykorzystując informacje z dodatkowych źródeł.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel prosi uczniów, by sformułowali pytania związane z tematem lekcji: czego chcieliby się dowiedzieć z omawianego zakresu materiału? Czego ich zdaniem jeszcze nie wiedzą?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom (lub ochotnikom) zaprezentowanie swoich prac przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko dyskutują o przedstawionych pracach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Przedstaw cechy cywilizacji greckiej. Porównaj ją z innymi cywilizacjami starożytnymi” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Odtwarza oba materiały filmowe (z sekcji „Film edukacyjny” i z sekcji „Przeczytaj”). Po ustalonym czasie wybrana para przedstawia swoją odpowiedź, nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem poświęconym miejscu sportu w życiu starożytnych Greków i znaczeniu igrzysk. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń 2 i 3. Analizuje rolę sportu, a także podobieństwa i różnice między antycznymi a współczesnymi olimpiadami. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
D. Musiał, Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.
Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.
Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 2005.
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1–5, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1999.
N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, tłum. E. Tabakowska, Kraków 2001.
Wskazówki metodyczne:
Film oraz audiobook mogą być wykorzystane do przygotowania się przez uczniów do lekcji powtórkowej dotyczącej kultury i cywilizacji antycznej Grecji.