Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Obsługa aparatu cyfrowego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest ekspozycja.
Dopasujesz ustawienia przysłony.
Przeanalizujesz, jak na zdjęcie wpływa zmiana czasu eskpozycji.
Scharakteryzujesz czułość ISO.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w grupach przygotowują prezentacje na następujące tematy: typy aparatów, parametry aparatów, możliwości aparatów.
Faza wstępna:
Uczniowie dyskutują o tym, jakiego sprzętu najczęściej używają do robienia zdjęć. Porównują możliwości swoich smartfonów z możliwościami przeciętnych aparatów. Dyskutują na temat wniosków.
Faza realizacyjna:
Grupy prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia nt. typów aparatów, parametrów aparatów, możliwości aparatów.
Członkowie pozostałych grup mogą zadawać pytania lub uzupełniać wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Uczniowie zapoznają się z sekcja „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby rozwiewa pojawiające się wątpliwości.
Uczniowie wykonują polecenia z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Galerią zdjęć interaktywnych”. Dyskutują w parach na temat trójkąta ekspozycji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zaproponować uczniom grupową realizację zadania domowego w terenie.