Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Odnawialne źródła energii
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń uzasadnia konieczność właściwego gospodarowania naturalnymi zasobami przyrody, wskazując negatywny wpływ, jaki wywiera na środowisko przyrodnicze uzyskiwanie z nich energii. Nabywa i rozwija ekologiczną świadomość dbałości o środowisko naturalne, wiedząc, jakie korzyści płyną z zastosowania energii odnawialnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.
Umiejętność uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
definuje pojęcia odnawialne i nieodnawialane źródła energii;
wymienia przykłady odnawialnych źródeł energii;
charakteryzuje alternatywne sposoby wytwarzania prądu elektrycznego;
uzasadnia potrzebę i podaje sposoby właściwego gospodarowania naturalnymi zasobami przyrody;
wskazuje wady i zalety różnych rodzajów elektrowni alternatywnych.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
dyskusja
„burza mózgów”
pokaz multimedialny
ćwiczenia interaktywne
Formy ogranizacji pracy:
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje kartki (np. A4). Każda grupa, w oparciu o swoją wiedzę, przygotowuje odpowiedzi na zadane pytania:
Do czego jest nam potrzebna energia?
Dlaczego powinniśmy oszczędzać energię?
Z czego obecnie najczęściej produkowana jest energia w Polsce?
Które źródła energii mogą zagrażać środowisku i dlaczego?
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza pojęcie alternatywnych źródeł energii, jako wstęp do filmu. Uczniowie oglądają film „Odnawialne źródła energii”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję, na temat różnych źródeł energii, prosząc uczniów o zdefiniowanie własnymi słowami odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii.
Nauczyciel ponownie zaprasza do pracy w grupach. Każda grupa przygotowuje listę odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii. Na podstawie informacji z filmu uczniowie podają wady i zalety każdego źródła.
Po zakończeniu prac, grupy kolejno odczytują zapisane notatki.
Nauczyciel zaprasza do dyskusji zadając pytanie:
Porównując ze sobą odnawialne i nieodnawialne źródła energii, które z nich mają gorszy wpływ na środowisko i dlaczego?
Czy nasz kraj ma możliwości korzystania z naturalnych źródeł energii? Jeśli tak, to jakie?
Nauczyciel wyjaśnia, że obecnie w Polsce produkujemy wciąż duże energii, wykorzystując w tym celu naturalne zasoby.
Nauczyciel prosi uczniów o propozycje miejsc w Polsce, w których można byłoby wybudować nowe elektrownie wykorzystujące odnawialne zasoby do produkcji energii.
Nauczyciel wypisuje na tablicy propozycje zadając pytania, dlaczego akurat to źródło energii i czemu w tym miejscu mogłaby powstać eletrownia.
W ramach podsumowania zdobytych wiadomości, uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne.
Faza podsumowująca
Nauczyciel powraca do zadanych pytań na początku lekcji. Prosi uczniów o podsumowanie wad i zalet odnawialnych źródeł energii.
Nauczyciel prosi, by uczniowie dokończyli jego zdania. Uczniowie indywidualnie zapisują je w zeszytach:
1. Każdy z nas musi dbać o naturalne zasoby przyrody, ponieważ...
2. Choć odnawialne źródła energii nie są pozbawione wad, to ...
3. Moja wizja na przyszłość energetyki w Polsce to ...
Praca domowa
Uczniowie znajdują w prasie lub w internecie informacje o elektrowniach lub elektrociepłowniach w swojej okolicy oraz o występujących w okolicy odnawialnych źródłach energii.
Chętni uczniowie mogą wykonać plakat pokazujący odnawialne i nieodnawialne źródła energii.
Metryczka
Tytuł
Odnawialne źródła energii
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Podstawowa / Klasa 5 / Przyroda
4. Człowiek i środowisko
4.4 Ekologiczny prąd
2. Odnawialne źródła energii
Przedmiot
Przyroda
Etap edukacyjny
II/szkoła podstawowa
Podstawa programowa
uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu.
Nowa podstawa programowa
określa zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 r.
Kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
scharakteryzowanie alternatywnych sposobów wytwarzania prądu elektrycznego;
wskazanie zalet i wad różnych rodzajów elektrowni alternatywnych.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140167/v/latest/t/student‑canon/m/iIjiZuHGEs#iIjiZuHGEs_d5e198