Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Sąd literacki nad bohaterami Antygony Sofoklesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zbiera argumenty do dyskusji nad winą Antygony i Kreona;
bierze udział w rozprawie sądowej nad czynami Kreona;
redaguje tekst na temat przyznania się Kreona do błędu;
tworzy rozprawkę na temat:Po czyjej stronie opowiada się Sofokles: Antygony czy Kreona?
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
debata korespondencyjna;
sąd nad postacią literacką.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Przypominają sobie lekturę Antygona i zastanawiają się nad argumentami do oskarżenia i obrony czynów Antygony i Kreona.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Gra edukacyjna”. Rozwiązują zadania testowe w grze, sprawdzając tym samym znajomość lektury.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i celów zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przygotowują odpowiednio salę lekcyjną, tak aby stworzyć warunki podobne do tych na sali sądowej. Uczniowie wybierają spośród siebie sędziego, obrońcę, oskarżyciela, ławę przysięgłych. Pozostali uczniowie pełnią rolę obserwatorów. Nauczyciel wyznacza czas trwania obrad. Zadaniem oskarżyciela jest podawanie argumentów ukazujących czyny Kreona jako zbrodni z premedytacją. Obrońca ma za zadanie bronić Kreona. Pod koniec rozprawy ława przysięgłych podejmuje decyzję co do winy bądź niewinności Kreona i uzasadnia swoje zdanie.
Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 3 grupy. Zadaniem każdej będzie rozwiązanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”, które przydzieli im nauczyciel. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania zajęć uczniowie przeprowadzają debatę korespondencyjną. Metoda polega na pisemnej rozmowie 2 uczniów, którzy analizują kontrowersyjne wydarzenie, w tym wypadku analizie podlega pochówek Polinejkesa.
Przebieg:
- Nauczyciel podaje wydarzenie do przedyskutowania.
- Uczeń zapisuje argumenty na kartce i podaje koledze (sąsiadowi), ten z kolei zapisuje swoje argumenty.
- Dyskusja trwa tak długo, dopóki uczniowie wymienią się wszystkimi argumentami.
- Notatki zapisane na kartkach należy ocenić.Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Czy według ciebie przyznanie się do błędu to przejaw słabości Kreona? Napisz na ten temat tekst liczący co najmniej 400 słów. Koniecznie użyj jednego, odpowiednio dobranego cytatu z Antygony.
Napisz rozprawkę na temat: Po czyjej stronie opowiada się Sofokles: Antygony czy Kreona?
Materiały pomocnicze:
Sofokles, Antygona z obszernymi przypisami i wstępem Antoniego Libery, Warszawa 2018.
Jacqueline de Romilly, przeł. Irena Sławińska, Tragedia grecka, Warszawa 1994.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.