Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.11.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Mein Bauch tut weh / Boli mnie brzuch
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność tworzenia krótkich wypowiedzi na temat swoich dolegliwości
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel opowiada uczniom, że Lina była na urodzinach u koleżanki i dzisiaj jest w nie najlepszej formie. Uczniowie dzielą się pomysłami, co może dolegać Linie. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy. | plenum | 15 min | |
Uczniowie przyglądają się ilustracjom do dialogu i oceniają, na ile ich pomysły się sprawdziły (e‑materiał: Przeczytaj). | tablica interaktywna | ||
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie powtarzają za Liną nazwy dolegliwości, które wymieniła (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, prosi uczniów, aby skupili uwagę na zdaniach wyrażających to, czego Lina nie może robić. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje z przekreślonymi przedmiotami symbolizującymi jakąś czynność/aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają zdania za lektorem, wykonując przy tym gesty charakterystyczne dla danej aktywności. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel inicjuje grę w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie grają indywidualnie lub w parach (w zależności od tego, jaką liczbą urządzeń dysponuje klasa). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania zapisane na kostkach domina, uczniowie je powtarzają, a następnie rozpoczynają grę. | praca indywidualna lub w parach | 15 min | |
Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje przedstawiające różne dolegliwości. Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podać rozwiązanie – mówią w imieniu osoby przedstawionej na zdjęciu, co jej dolega (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | praca w parach | ilustracje przedstawiające różne dolegliwości | |
Uczeń (ochotnik) podchodzi do nauczyciela. Nauczyciel prezentuje mu zdjęcie obrazujące dolegliwość, którą uczeń następnie prezentuje klasie za pomocą gestów. Uczniowie odgadują, o jaką dolegliwość chodzi. Nauczyciel odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie powtarzają za lektorem. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty symbolizujące różne czynności/aktywności. Nauczyciel proponuje grę karcianą: jeden uczeń trzyma karty, drugi losuje dowolną kartę i mówi, czego nie może robić. Po wylosowaniu czterech kart uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie rysunków w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty |
Uczniowie siedzą w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Każdy z uczniów trzyma w rękach dwie karty obrazkowe. Jedna ilustruje dolegliwość, druga przedstawia przedmiot symbolizujący czynność/aktywność, której uczeń nie może wykonywać. Uczniowie w parach przekazują sobie w języku niemieckim informacje, co im dolega oraz czego nie mogą robić, a następnie przekazują karty sąsiadom siedzącym po lewej stronie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). | karty obrazkowe | ||
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „orientuj się”. Nauczyciel mówi zdanie o tym, jaka część ciała go boli (np. Mein Bauch tut weh), a uczniowie pokazują jak najszybciej tę część ciała, o której wspomniał nauczyciel. Na początku nauczyciel wypowiada zdania powoli, ale w trakcie zabawy mówi coraz szybciej, tak by uczniowie musieli coraz szybciej reagować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | plenum | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel opowiada uczniom, że Lina była na urodzinach u koleżanki i dzisiaj jest w nie najlepszej formie. Uczniowie dzielą się pomysłami, co może dolegać Linie. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.
plenum
15 min
Uczniowie przyglądają się ilustracjom do dialogu i oceniają, na ile ich pomysły się sprawdziły (e‑materiał: Przeczytaj).
tablica interaktywna
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie powtarzają za Liną nazwy dolegliwości, które wymieniła (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, prosi uczniów, aby skupili uwagę na zdaniach wyrażających to, czego Lina nie może robić. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje z przekreślonymi przedmiotami symbolizującymi jakąś czynność/aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają zdania za lektorem, wykonując przy tym gesty charakterystyczne dla danej aktywności.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje grę w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie grają indywidualnie lub w parach (w zależności od tego, jaką liczbą urządzeń dysponuje klasa). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania zapisane na kostkach domina, uczniowie je powtarzają, a następnie rozpoczynają grę.
praca indywidualna lub w parach
15 min
Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje przedstawiające różne dolegliwości. Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podać rozwiązanie – mówią w imieniu osoby przedstawionej na zdjęciu, co jej dolega (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
praca w parach
ilustracje przedstawiające różne dolegliwości
Uczeń (ochotnik) podchodzi do nauczyciela. Nauczyciel prezentuje mu zdjęcie obrazujące dolegliwość, którą uczeń następnie prezentuje klasie za pomocą gestów. Uczniowie odgadują, o jaką dolegliwość chodzi. Nauczyciel odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie powtarzają za lektorem.
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty symbolizujące różne czynności/aktywności. Nauczyciel proponuje grę karcianą: jeden uczeń trzyma karty, drugi losuje dowolną kartę i mówi, czego nie może robić. Po wylosowaniu czterech kart uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie rysunków w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty
Uczniowie siedzą w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Każdy z uczniów trzyma w rękach dwie karty obrazkowe. Jedna ilustruje dolegliwość, druga przedstawia przedmiot symbolizujący czynność/aktywność, której uczeń nie może wykonywać. Uczniowie w parach przekazują sobie w języku niemieckim informacje, co im dolega oraz czego nie mogą robić, a następnie przekazują karty sąsiadom siedzącym po lewej stronie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3).
karty obrazkowe
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „orientuj się”. Nauczyciel mówi zdanie o tym, jaka część ciała go boli (np. Mein Bauch tut weh), a uczniowie pokazują jak najszybciej tę część ciała, o której wspomniał nauczyciel. Na początku nauczyciel wypowiada zdania powoli, ale w trakcie zabawy mówi coraz szybciej, tak by uczniowie musieli coraz szybciej reagować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
plenum
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0