Numer e‑materiału: 1.1.11.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Mein Bauch tut weh / Boli mnie brzuch
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność tworzenia krótkich wypowiedzi na temat swoich dolegliwości

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co go boli;

  • opowiada, czego nie może robić z powodu bólu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podejście komunikacyjne,

    • podająca,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

    • gra edukacyjna (domino),

    • pantomima,

    • zabawa w kalambury,

    • gra karciana,

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w parach,

    • praca w grupach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna domino),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • puzzle,

  • karty obrazkowe ilustrujące dolegliwości lub przedstawiające przekreślone przedmioty symbolizujące różne czynności/aktywności,

  • karty obrazkowe do gry.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Gra domino może zostać wykorzystana na lekcji do utrwalenia słownictwa, po lekcji może być zalecona uczniom do jego powtórzenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel opowiada uczniom, że Lina była na urodzinach u koleżanki i dzisiaj jest w nie najlepszej formie. Uczniowie dzielą się pomysłami, co może dolegać Linie. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.

plenum

15 min

Uczniowie przyglądają się ilustracjom do dialogu i oceniają, na ile ich pomysły się sprawdziły (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają nagrania, a następnie powtarzają za Liną nazwy dolegliwości, które wymieniła (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, prosi uczniów, aby skupili uwagę na zdaniach wyrażających to, czego Lina nie może robić. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje z przekreślonymi przedmiotami symbolizującymi jakąś czynność/aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają zdania za lektorem, wykonując przy tym gesty charakterystyczne dla danej aktywności.

Faza realizacyjna

Nauczyciel inicjuje grę w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie grają indywidualnie lub w parach (w zależności od tego, jaką liczbą urządzeń dysponuje klasa). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania zapisane na kostkach domina, uczniowie je powtarzają, a następnie rozpoczynają grę.

praca indywidualna lub w parach

15 min

Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje przedstawiające różne dolegliwości. Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podać rozwiązanie – mówią w imieniu osoby przedstawionej na zdjęciu, co jej dolega (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca w parach

ilustracje przedstawiające różne dolegliwości

Uczeń (ochotnik) podchodzi do nauczyciela. Nauczyciel prezentuje mu zdjęcie obrazujące dolegliwość, którą uczeń następnie prezentuje klasie za pomocą gestów. Uczniowie odgadują, o jaką dolegliwość chodzi. Nauczyciel odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty symbolizujące różne czynności/aktywności. Nauczyciel proponuje grę karcianą: jeden uczeń trzyma karty, drugi losuje dowolną kartę i mówi, czego nie może robić. Po wylosowaniu czterech kart uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie rysunków w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty

Uczniowie siedzą w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Każdy z uczniów trzyma w rękach dwie karty obrazkowe. Jedna ilustruje dolegliwość, druga przedstawia przedmiot symbolizujący czynność/aktywność, której uczeń nie może wykonywać. Uczniowie w parach przekazują sobie w języku niemieckim informacje, co im dolega oraz czego nie mogą robić, a następnie przekazują karty sąsiadom siedzącym po lewej stronie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3).

karty obrazkowe

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „orientuj się”. Nauczyciel mówi zdanie o tym, jaka część ciała go boli (np. Mein Bauch tut weh), a uczniowie pokazują jak najszybciej tę część ciała, o której wspomniał nauczyciel. Na początku nauczyciel wypowiada zdania powoli, ale w trakcie zabawy mówi coraz szybciej, tak by uczniowie musieli coraz szybciej reagować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel opowiada uczniom, że Lina była na urodzinach u koleżanki i dzisiaj jest w nie najlepszej formie. Uczniowie dzielą się pomysłami, co może dolegać Linie. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.

plenum

15 min

Uczniowie przyglądają się ilustracjom do dialogu i oceniają, na ile ich pomysły się sprawdziły (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają nagrania, a następnie powtarzają za Liną nazwy dolegliwości, które wymieniła (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, prosi uczniów, aby skupili uwagę na zdaniach wyrażających to, czego Lina nie może robić. Następnie nauczyciel prezentuje ilustracje z przekreślonymi przedmiotami symbolizującymi jakąś czynność/aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają zdania za lektorem, wykonując przy tym gesty charakterystyczne dla danej aktywności.

Faza realizacyjna

Nauczyciel inicjuje grę w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie grają indywidualnie lub w parach (w zależności od tego, jaką liczbą urządzeń dysponuje klasa). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania zapisane na kostkach domina, uczniowie je powtarzają, a następnie rozpoczynają grę.

praca indywidualna lub w parach

15 min

Nauczyciel rozdaje uczniom pocięte na kawałki ilustracje przedstawiające różne dolegliwości. Uczniowie w parach próbują jak najszybciej ułożyć puzzle i podać rozwiązanie – mówią w imieniu osoby przedstawionej na zdjęciu, co jej dolega (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

praca w parach

ilustracje przedstawiające różne dolegliwości

Uczeń (ochotnik) podchodzi do nauczyciela. Nauczyciel prezentuje mu zdjęcie obrazujące dolegliwość, którą uczeń następnie prezentuje klasie za pomocą gestów. Uczniowie odgadują, o jaką dolegliwość chodzi. Nauczyciel odtwarza nagranie do polecenia 2 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty symbolizujące różne czynności/aktywności. Nauczyciel proponuje grę karcianą: jeden uczeń trzyma karty, drugi losuje dowolną kartę i mówi, czego nie może robić. Po wylosowaniu czterech kart uczniowie zamieniają się rolami. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie rysunków w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

karty obrazkowe przedstawiające przekreślone przedmioty

Uczniowie siedzą w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Każdy z uczniów trzyma w rękach dwie karty obrazkowe. Jedna ilustruje dolegliwość, druga przedstawia przedmiot symbolizujący czynność/aktywność, której uczeń nie może wykonywać. Uczniowie w parach przekazują sobie w języku niemieckim informacje, co im dolega oraz czego nie mogą robić, a następnie przekazują karty sąsiadom siedzącym po lewej stronie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3).

karty obrazkowe

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „orientuj się”. Nauczyciel mówi zdanie o tym, jaka część ciała go boli (np. Mein Bauch tut weh), a uczniowie pokazują jak najszybciej tę część ciała, o której wspomniał nauczyciel. Na początku nauczyciel wypowiada zdania powoli, ale w trakcie zabawy mówi coraz szybciej, tak by uczniowie musieli coraz szybciej reagować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec