Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Hilgier
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: I’m Never Wrong, I am sometimes not right / Nigdy się nie mylę, czasem tylko nie mam racji
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.5, III.4, V.2, V.3, V.7, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z zachowaniem i kłopotliwymi sytuacjami towarzyskimi.
Uczeń potrafi opowiadać o gafach popełnianych przez siebie i innych ludzi.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje umiejętności językowe i utrwala słownictwo umożliwiające rozmowę o wpadkach towarzyskich.
Uczeń rozwija wiedzę umożliwiającą opisywanie różnych problemów i gaf towarzyskich.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy cytat z Theodore'a Roosevelta: The only man who makes no mistakes is the man who never does anything. (Wprowadzenie) i pyta uczniów: Do you agree with Roosevelt? Why? Why not? Uczniowie przedstawiają własne opinie na forum klasy.
W ramach przygotowania do czytanki uczniowie na urządzeniach mobilnych łączą podane wyrazy z ich definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Don’t Make the Same Mistake Twice (Przeczytaj) i samodzielnie wybrali prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie czytają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst Don’t Make the Same Mistake Twice (Przeczytaj) i samodzielnie wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują zdania i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie w parach uzupełniają tekst w Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
W ramach przygotowania do pracy z grą uczniowie na wyścigi rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Najszybsza osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wyświetla na tablicy grę edukacyjną. Dzieli uczniów na 5cio‑osobowe drużyny. Każda drużyna typuje zawodnika, który odpowie na pierwsze pytanie z gry. Nauczyciel odtwarza grę, a zawodnicy odpowiadają, kolejno. Nauczyciel zaznacza odpowiedź, która padała najczęściej. W ten sposób wszyscy przechodzą całą grę, a wygrywa drużyna, której udało się odpowiedzieć poprawnie, największą ilość razy.
Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi, żeby uczniowie w parach wybrali prawdziwe odpowiedzi w Exercise 2 (Gra edukacyjna). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdania w Exercise 3 (Gra edukacyjna), W parach sprawdzają odpowiedzi i odczytują je na forum klasy.
Uczniowie w parach porządkują zdania w Exercise 4 (Gra edukacyjna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi, żeby uczniowie porozmawiali w parach na temat: What mistakes can you forgive? What mistakes can you not forgive? Po zakończeniu rozmów chętne osoby dzielą się przemyśleniami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny. Mówią, czego nauczyli się na lekcji oraz co sprawiło im trudności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about the mistake you made to a friend from England. In the e‑mail mention:
what your mistake was and how it happened;
how you felt in this situation;
what happened in the end.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie analizują grę edukacyjną, a następnie piszą własne definicje pięciu wybranych słów/wyrażeń z gry. Polecenie: Study Gra edukacyjna. Write your own definitions of five phrases/words from the game.