Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Hiking in the Mountains / Wędrówki górskie
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, VII
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.2, II.5, III.1, III.4,V.1, V.4, V. 6, VII.3, VII.7, VII.9
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z turystyką górską.
Uczeń potrafi rozmawiać na temat właściwego przygotowania się do górskiej wędrówki.
Uczeń potrafi udzielić porady dotyczącej odpowiedniego przygotowania się do górskiej wędrówki (sprzęt, ubranie).
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe pozwalające na rozmowę na temat turystyki górskiej i odpowiedniego przygotowania do uprawiania tej aktywności.
Uczeń rozwija wiedzę na temat właściwego przygotowania się do górskich wędrówek.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczeń, nauka przez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie (Przeczytaj) i pyta uczniów: Have you hiked in the mountains? What was it like? Do you like hiking? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Hiking Tips for Beginners i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie podają je na forum klasy i uzasadniają, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie czytają tekst ponownie i na forum klasy podają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Uzasadniają je właściwymi fragmentami z tekstu.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przeanalizowali wyrażenia umieszczone w słowniku i odnaleźli w czytance zdania, w których występują. Następnie uczniowie, nadal pracując w parach, sprawdzają stopień opanowania przez siebie podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem drugiego jest podanie jego polskiego odpowiednika. Następnie drugi uczeń podaje polskie słowo, a zadaniem pierwszego jest przetłumaczenie go na angielski. Nauczyciel pyta na forum klasy, które słowa sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Uczniowie pracują w parach. Starają się wymienić z pamięci jak najwięcej przedmiotów według polecenia z Exercise 5 (Przeczytaj). Gdy Uczeń A wymienia przedmioty, uczeń B stara się poprawnie zapisać ich nazwy. Uczniowie zamieniają się rolami.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują na forum klasy Exercise 1 (Ilustracja Interaktywna).
Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i wykonują Exercise 2 (Ilustracja Interaktywna). Odczytują odpowiedzi, starając się je uzasadnić w odniesieniu do ilustracji.
Uczniowie powtórnie słuchają nagrań do ilustracji, a następnie indywidualnie lub w parach wykonują Exercise 3 i 4 (Ilustracja Interaktywna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się).
Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
What should a good trekking backpack be like?
What equipment do you need when you go mountain hiking?
In your opinion, what kind of equipment you don’t need on a hiking trip?
Chętni relacjonują odpowiedzi kolegów i koleżanek na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2–6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You write a trekking blog. In your blog entry:
tell your friends what to take on a day trip;
write what to wear while trekking;
invite your friends for a short trip.
Your blog entry should be 50–120 words long.
Uczniowie przygotowują 5 zdań opisujących, w jaki sposób wykorzystuje się podczas wędrówki górskiej przedmioty zaprezentowane w ilustracji interaktywnej.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują 5 zdań opisujących, w jaki sposób wykorzystuje się podczas wędrówki górskiej przedmioty zaprezentowane w ilustracji interaktywnej.