Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest pompa ciepła? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; VI. Termodynamika. Uczeń: 15) analizuje przepływ energii w postaci ciepła i pracy mechanicznej w silnikach i pompach cieplnych; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny. |
Formy zajęć: | praca w grupach; praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Co to jest silnik cieplny?”, „Analizujemy przepływ energii w postaci ciepła i pracy mechanicznej w silnikach i pompach cieplnych.”, „Jak zanalizować cykle termodynamiczne?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia zasadę działania pompy ciepła, pokazując omawiane elementy na wyświetlonym schemacie pompy. Wyjaśnia zjawiska zachodzące w obiegu dolnym źródła pompy, podkreślając, że pobranie ciepła przez ciecz może się odbywać z powodu niższej temperatury cieczy niż otoczenia. Następnie omawia zjawiska w obiegu pompy: parowanie z pobieraniem ciepła, sprężanie, skraplanie z oddawaniem ciepła do instalacji centralnego ogrzewania i na koniec rozprężanie w celu zamknięcia cyklu termodynamicznego. W trakcie wykładu nauczyciel zadaje uczniom pytania, sprawdzając stopień przyswojenia wiedzy. Uczniowie oglądają samouczek i w grupach rozwiązują zadanie 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1 - 4 z zestawu ćwiczeń, oraz do wyboru 1 z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. Można też polecić uczniom obejrzenie filmu przed lekcją i zapisanie, co jest niezrozumiałe, by potem w trakcie lekcji bardziej skupić się tych zagadnieniach. |