Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Story of Two Pilots / Historia dwojga pilotów

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.8, I.9, I.12, III.4, V.2, V.3, V.5,  X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z lotnictwem i lotami kosmicznymi.

  2. Uczeń wie, jakich środków leksykalnych użyć w rozmowie na temat historii lotnictwa i astronautyki.

  3. Uczeń umie porównać sylwetki Amelię EarhartNeila Armstronga.

  4. Uczeń posługuje się formą czasu przeszłego, dzięki czemu potrafi opisać wydarzenia historyczne i własne wspomnienia.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę ogólną na temat historii lotnictwa i astronautyki, co pozwala mu dyskutować na coraz bardziej aktualny w obecnych czasach temat turystyki kosmicznej i lotów na Marsa.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat rozwoju technologicznego w dziedzinie podróżowania oraz kształtuje własny stosunek do zawodu pilota i astronauty.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej znaleziony we własnym zakresie model Układu Słonecznego (z Księżycem Ziemi). Uczniowie nazywają planety i odpowiadają na pytanie: Which planets did a human being set a foot on? (the Moon)? How did they get there? Odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrażenia z tłumaczeniami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Posiłkując się wskazówkami ze zdjęcia na początku sekcji Przeczytaj, uczniowie zgadują, dlaczego w tytule tekstu The Two Sky Heroes Amelia EarhartNeil Armstrong nazywani są bohaterami. Następnie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach na temat: Imagine your are Emily Earhardt/Neil Armstrong on your first trip. How do you feel? Do you feel excited? Scared? Why? Po dyskusji notują stworzone zdania w czasie teraźniejszym (później będą przekształcać je w zdania w czasie przeszłym). Chętne osoby prezentują zdania na forum klasy.

  4. Uczniowie podkreślają w tekście The Two Sky Heroes czasowniki, nauczyciel nanosi kilka przykładów na tablicę i przypomina zasady odmiany czasowników regularnych i nieregularnych, ewentualnie prosi o to uczniów.

  5. Uczniowie pracują w parach i przekształcają zapiski z punktu 3 Fazy realizacyjnej w zdania w czasie przeszłym. Chętne osoby czytają zdania na forum klasy.

  6. W ramach przygotowania do pracy z Grą edukacyjną, uczniowie znajdują słowa w wykreślance w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  7. Uczniowie pracują z grą edukacyjną i oceniają, czy zdania w Exercise 2 (Gra edukacyjna) są prawdziwe, czy fałszywe. Podają odpowiedzi na forum klasy.

  8. W odniesieniu do gry edukacyjnej uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Gra edukacyjna), nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia wiedzy z lekcji, uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się) indywidualnie. Sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie w większych grupach. Próbują ustalić jedną poprawną wersję całą klasą.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4–6 (Przeczytaj) i Exercise 4–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): Write an e‑mail about your visit to an air show to a friend from England. In the e‑mail mention:

  • describe what you saw there;

  • explain what you liked the most;

  • invite your friend to the next air show.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W domu lekcji uczniowie pracują w parach (o ile to możliwe) i na podstawie tekstu The Two Sky Heroes i dodatkowych źródeł online tworzą trzy dodatkowe pytania do gry edukacyjnej. Na kolejnej lekcji pary zadają swoje pytania innym parom i odpowiadają na pytania stworzone przez rozmówców.