Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Inne organy ochrony prawa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej.
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
12) wskazuje, do jakich organów i instytucji można się zwrócić w Rzeczypospolitej Polskiej o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach; przedstawia zadania notariuszy, radców prawnych, adwokatów;
13) wyjaśnia, jak można korzystać w Rzeczypospolitej Polskiej z dokumentacji gromadzonej w urzędach (ze szczególnym uwzględnieniem e‑administracji) i archiwach oraz jakie sprawy można dzięki temu załatwić; pisze wniosek o udzielenie informacji publicznej.
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
7) charakteryzuje wybrany problem życia społecznego w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa różne możliwości jego rozwiązania.
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
16) przedstawia zadania poszczególnych instytucji ze sfery bezpieczeństwa wewnętrznego w Rzeczypospolitej Polskiej;
17) charakteryzuje politykę bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej (cele w zakresie bezpieczeństwa, potencjał strategiczny, środowisko bezpieczeństwa, koncepcja działań i przygotowań strategicznych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze funkcje organów ochrony prawa;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących organów ochrony prawa;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
analiza tekstów źródłowych;
wędrujące plakaty;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z e‑materiałem dotyczącym innych organów ochrony prawa w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie przygotowują wspólnie mapę myśli zawierającą organy ochrony prawa.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na sześć grup. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery. Każda grupa opracowuje plakat zgodnie z przydzielonym zagadnieniem:
Grupa 1 i 4 – prokuratura;
Grupa 2 i 5 – policja;
Grupa 3 i 6 – IPN.
Uczniowie korzystają z sekcji „Przeczytaj”, „Schemat”, materiałów źródłowych do ćwiczeń oraz innych dostępnych źródeł.
2. Po wyznaczonym czasie grupy przekazują swoje plakaty zespołom po prawej stronie (zgodnie z ruchem wskazówek zegara – tworząc dwa koła). Każda grupa zapoznaje się z treścią plakatu i nanosi swoje opinie, spostrzeżenia i uwagi – w tym celu zapisuje je innym kolorem niż grupa wcześniejsza. Plakaty krążą po klasie, aż wrócą do pierwotnej grupy.
3. Następnie grupy, które opracowywały to samo zagadnienie, łączą się i na podstawie wszystkich zawartych informacji na plakatach weryfikują i uzupełniają najistotniejsze informacje, przygotowując ostateczny plakat.
4. Poszczególne grupy zawieszają plakaty na przygotowanym miejscu (tablica – mapa mentalna), a reprezentanci zespołów omawiają materiały.
5. Dyskusja. Na podstawie poznanych materiałów uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jakie są według ciebie najważniejsze zadania poszczególnych organów prawa?”.
6. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel poleca, aby jako podsumowanie lekcji wszyscy zapisali na kartce po trzy pytania. Na umówiony znak uczniowie przekazują kartkę z pytaniami osobie z prawej strony. Głównym zadaniem jest odpowiedzenie na pytania w formie notatki w zeszycie. Wyznaczone osoby odczytują pytania i propozycje odpowiedzi.
2. Osoby angażujące się w czasie lekcji zostają ocenione.
Praca domowa:
Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Oceny działalności instytucji publicznych, „Komunikat z badań CBOS”, 38/2020, cbos.pl.
CBOS, Które zawody poważamy?, „Komunikat z badań CBOS”, 157/2019, cbos.pl.
Oddziałowa Komisja w Gdańsku, Śledztwa zakończone skierowaniem aktu oskarżenia, ipn.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zasoby multimedium mogą być wykorzystane do przeprowadzenia lekcji odwróconej.