Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Boarding a Flight / Wsiadając do samolotu

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.12, II.2, II.3, II.5, III.2, III.4, III.5, III.6, V.2, V.6, V.8, X

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

  7. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

  8. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z podróżami lotniczymi.

  2. Uczeń potrafi wskazać najbardziej zaskakujące dla niego fakty dotyczące podróżowania samolotem.

  3. Uczeń potrafi wymienić zalety i wady korzystania z tego środka transportu.

  4. Uczeń potrafi opisywać plany na przyszłość, stosując czas Present Continuous.

  5. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog zachęcający do podróży lotniczych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat podróży lotniczych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat dobrych i złych stron podróży samolotem.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel pyta uczniów: What makes travelling by plane so popular? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Making an Exciting Plan For an International Trip i odpowiadają na pytanie: How many times is Jenny going to change planes to get to Cuba?

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Making an Exciting Plan For an International Trip i wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.

  3. Uczniowie wyszukują w tekście wyrażenia związane z podróżowaniem samolotem i grupują je, tworząc kategorie według przyjętych przez siebie kryteriów (np. kryterium semantyczne, gramatyczne).

  4. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytanie w Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie porównują odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie zapoznają się z działem Gramatyka, a następnie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  6. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Następnie dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna).

  9. Opcjonalnie: Uczniowie wykonują Exercise 34 (Ilustracja interaktywna). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania w Exercise 5 (Ilustracja interaktywna). Następnie relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 9 (Sprawdź się). Najpierw układają listę niezbędnego słownictwa, a następnie realizują zadanie.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–8 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 10 (Sprawdź się): Imagine you run a blog about holidays. Write a blog entry to encourage readers to choose an aeroplane as their means of transportation to get on holiday. In your blog entry:

  • explain which means of transportation you can use to go on holiday;

  • stress the amount of time that you can save by choosing an aeroplane;

  • summarise the financial benefits of travelling by plane;

  • ask your readers whether they often travel by plane or not.

Your answer should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania daneg:o multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą dwunastohasłową krzyżówkę, wykorzystując słownictwo z ilustracji. Na kolejnej lekcji wymieniają się w parach krzyżówkami i je rozwiązują.